פחית שימורים ריקה וכדורסל מנופח היטב יהיו תוספת ראויה לרכיבת הלילה הזו. את הכדורסל תשאירו ברכב, ואת הפחית קחו אתכם. נשמע מוזר? הכל יתברר בהמשך. בכל מקרה, בין אם האופניים שלכם מעלים אבק במרפסת, ובין אם הם מוכנים לקרב, משומנים ומנצנצים – הגיע הזמן להעמיס אותם על הרכב ולצאת לאחת מרכיבות הלילה היותר יפות שמציע אזור השפלה.
|
צילומים: איציק מרום
|
בין שומר הלילה לאסטרונאוט
בכניסה ליער, לפני העלייה שמובילה אל נקודת פריקת האופניים מהרכב, מתנוסס שלט עץ גדול ועליו מצוירת מפת היער המפרטת את השבילים החוצים אותו. שננו אותה היטב. בעלי המצלמות הדיגיטליות יכולים לצלם את המפה ולהשתמש בה בכל עת תוך כדי הטיול. עם זאת, השילוט המצוין בכל צומת שבילים מאפשר ניווט קל ונוח, כך שאין מה לדאוג. תחילת המסלול היא בדרך הפסלים. הפסלים הסביבתיים כאן שמרניים יותר והזויים פחות מאלו שבדרך הפסלים שביער חצרים למשל, אבל מצד שני – יער הנשיא הוא יער של ממש. הוא בשל, בוגר ומכיל אינספור פינות התבודדות שרגל אדם לא דרכה בהן מעולם (או לפחות בשבוע האחרון). הפסלים הגיעו לכאן בשני גלים. הראשון – יוזמה של אמנים ישראלים - בשנת 1989, והשני – מעשה ידיהם של פסלים שעלו מחבר העמים, ב-1993. כיום ניצבים לאורך הדרך, שאורכה כ-9 קילומטרים, 38 פסלי אבן וברזל. אנחנו אהבנו במיוחד את "שומר הלילה", "שמשון", "הפטרייה" ו"האסטרונאוט" – פסלים שמזמינים לגעת. השביל הרחב והנוח ממשיך לכיוון דרום-מערב, כאשר מימין עולים אורותיה של תל-אביב וערי חוף נוספות, הנראות קרובות באופן מפתיע. זה המקום לציין שיער הנשיא, המכונה גם יער צרעה, מציע רכיבות שטח במגוון של רמות: תמצאו בו מסלולי כורכר רחבים, דרכים מישוריות, עליות וירידות חדות וגם תנאי שטח לא רעים לרכיבה טכנית, במטעים שלצד הדרכים הראשיות. בקיץ, ירידה לשבילים הצדדיים עלולה להיות כרוכה בנקר או שניים. אנחנו בחרנו בדרך שמתאימה למדוושים עדיני רגליים. את הרכיבות הפרועות נשאיר לאור יום.
|
קרדיט: דרזדנר עודד ז"ל
|
ציידי הסברסים
אחרי כ-5 ק"מ או יותר (תלוי עד כמה דגמתם שבילים צרים הנשלפים מהשביל הראשי) יפנו אתכם השלטים אל תל צרעה, שיופיע בעוד 3-2 קילומטרים. עכשיו לילה ואף אחד לא ייראה אתכם יורדים מהאופניים ומטפסים על התל ברגל. העלייה פשוט תלולה מדי. מתנשפים בכבדות, הגענו אל הפסגה וזכינו בשלושה צ'ופרים מקסימים: הראשון הוא תצפית גבוהה ומרשימה אל בית שמש, שמנקודה זו נראית כמטרופולין סואן ומואר היטב. השני הוא, על פי אחת המסורות, קבר שמשון. זהו מבנה אבן מרשים, המקורה בשני גלי בטון כחולים שבוהקים באור הירח. הצ'ופר האחרון דורש מכם לשלוף מהתיק את פחית השימורים הריקה. היא תשמש אתכם בציד הסברסים הכי טעימים שאכלתם מימיכם. כאן, במקום שבו אתם נחים מול הנוף, שכנה צרעה המקראית. על המורדות שמסביב נטועים קברים, בורות מים, מערות זעירות וגם גתות קטנות ששימשו את ענף ייצור היין ששגשג באזור. בעיר עתיקה זו נולד שמשון רב-המעללים, שהפך לשמשון הגיבור לאחר שסיים לגדל בסבלנות את שערותיו. צרעה סיימה את חייה במהלך מסע החורבן שערך סנחריב מלך אשור, יחד עם צבאו המצויד, בסוף המאה השמינית לפנה"ס. מדהים להיווכח בכל פעם מחדש שכמעט בכל מקום בארץ התחולל קרב כזה או אחר. ואם לא קרב, אז לפחות קבר צדיק נמצא בו. כאן זכינו ב"גם וגם".
|
קרדיט: ז´ק ז´נו
|
הזעתם? זו רק ההתחלה!
כדי לא להתברבר, מומלץ לחזור באותה הדרך שממנה באתם ולא לקחת סיכון עם שבילים מקבילים. את טעויות הניווט תשאירו לטיולים באור יום. בסוף הרכיבה, אם עדיין נשאר לכם כוח וחשק – אתם מוזמנים להגיע למגרש הכדורסל שבתחילת המסלול, לא הרחק ממקום חניית הרכב. זה הזמן והמקום לנצל את רזרבת האנרגיה שעדיין נותרה בכם. משחק כדורסל מיוזע בלב היער, תחת קרני הירח המלא, יהיה סיום הזייתי למדי לטיול.
|
הגעה ופרטים נוספים
אורך המסלול: כ-18 ק"מ (המרחק עשוי להשתנות. הכל תלוי במידת הרצון שלכם לדגום שבילים נוספים הנשלפים מהדרך הראשית). אופי המסלול: קווי. דרגת קושי: קלה לרוכבים מנוסים, בינונית למתחילים. ירח מלא: חובה. הגעה: מכביש תל-אביב – ירושלים (מס' 1) יורדים במחלף שער הגיא אל כביש מס' 38, לכיוון בית שמש. בצומת שמשון פונים ימינה (צפונה) לכביש מס' 44. לאחר כקילומטר פונים שמאלה אל דרך עפר המובילה ליער. בכניסה תקדם את פניכם עלייה קשה לרכיבה. מומלץ לנסוע עוד כ-100 מטרים ולחנות לצד אחד החניונים שבתחילת דרך הפסלים. מפת סימון שבילים: מס' 9, מבואות ירושלים. הערה: יש להצטייד בקסדה תקנית, משאבה, פנימיות להחלפה, כלים לתיקון נקרים וכמות רבה של מים לשתייה.
המסלול לקוח מהספר "טיולי לילה – חוויות בטבע, שיטוטים עירוניים ואטרקציות ליליות" |
|