כתב: שחר שטייף

בינוני  אורך המסלול: 25 ק''מ  זמן: 5 שעות רמה
מקורות מים נוף מדהים סינגלים מסלול לא מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: אביב וקיץ מומלץ
משאירים רכב בסוף המסלול: גשר אלקוש בצומת שבין כביש 89 (מעלות-צומת מירון) לבין כביש 8944 (אלקוש - נטועה). הגשר עובר מעל הערוץ של נחל כזיב העליון.
ממשיכים ומטפסים למגרש החנייה של שביל הפסגה בהר מירון שם משאירים את הרכבים, בודקים את הבלמים, נושמים מלוא הריאות מהאוויר הנקי והנפלא ו... יוצאים לדרך.
איך מגיעים
מהחניון יוצאים לכוון דרום על הכביש לכוון גבעת ה DF ואחרי כמאתיים מטר פונים במזלג ימינה לכוון דרום מערב על הסימון הכחול לעבר חירבת ב'ק שהיא הגבעה הבלתי מיוערת שממערב.
אחרי כמה מאות מטר פונים שמאלה על הסימון הירוק. כאן מתחילה סדרת ירידות תלולות (דרדרתיות בקייץ). אחרי כקילומטר פונים שמאלה בצומת T וממשיכים על הסימון הירוק לעבר אנדרטה לזכר חייל בן הכפר בית-ג'אן שנפל בלבנון. פניה ימינה והמשך על הסימון הירוק. לאחר כשני ק'מ מגיעים לעיקול בשביל ובצד ימין נמצא את עין הזקן. בקייץ המעיין יבש (או מזרזף בקושי). בחורף ובאביב נמצא זרימה יפה. זה מקום נפלא להפסקת קפה או תה.
זה גם המקום ללמוד שהשביל שאנו נמצאים עליו נקרא "שביל הפרסה" והוא עוקף בחצי גורן תוך שמירה על שיפועים מתונים את אגן הניקוז המזרחי של נחל כזיב. בדרכנו אנו חולפים בין יובליו של הנחל והם נחל מורן ונחל נריה (אותם חצינו ברכב בדרך לפסגת ההר), נחל עפאים שיוצא ממש ממגרש החנייה, נחל זבד שיוצא בסמוך לאנדרטה שעברנו קודם לכן, נחל כזיב בכבודו ובעצמו שבתחילתו אנו לוגמים את הקפה כעת, ונחל שפנים אליו נגיע בהמשך הדרך.
אחרי שסיימנו את הקפה ווידאנו שהשארנו אחרינו שטח נקי אנו ממשיכים בדרך הפרסה. מה זה? צריך לנקות את עדשות המשקפיים? לא... אבל צבע הסימון התחלף מירוק לכחול. ממשיכים לאורך השביל ולאחר כשני ק'מ אנו נפגשים עם כביש צר שמוביל אותנו מערבה לכוון הכפר בית ג'אן.
אנו נכנסים לכפר ורוכבים צפונה ברחוב הראשי במגמת עליה.
הכפר בנוי על שלוחה בכוון צפון והרחוב הראשי עובר פחות או יותר על קו פרשת המים של השלוחה.
עומדות בפנינו שתי אפשרויות לירידה מכפר לכוון נחל כזיב והן: על הצלע המזרחית של השלוחה או על הצלע המערבית שלה. הירידה על הצלע המזרחית לכוון נחל שפנים מצריכה המשך ממש עד קצה הכפר ובין בתיו האחרונים נאתר ירידה תלולה ימינה מזרחה. הירידה אינה מומלצת בחודשי החורף בגלל סכנת החלקה. גם בקייץ ראוי להישמר מדרדרות. לאחר מספר פיתולים נגיע למעיין שכבה יפה, עין סרטבה שמו, ומולנו נראה את חורבת סרטבה. אחרי עצירה להתרעננות וצינון הבלמים נפנה שמאלה צפונה על הסימון הכחול. בהתפצלות שמגיעה אחרי כמאה מטרים נמשיך ישר לפנים ולא נתפתה לפנות ימינה עם הסימון הכחול. השביל ממשיך ומביא אותנו לערוץ הנחל ובהמשך לכביש שגולש מהצלע המערבית של השלוחה שזה עתה ירדנו. אם נבחר לרדת דווקא מהצלע המערבית (מתאים לחודשי החורף) כל שעלינו לעשות הוא לגלוש ברחובות הכפר במגמה צפון-מערבית ולמטה עד שנגיע לכביש שלוקח אותנו צפונה עם הערוץ. כביש זה מתחבר עם הסימון השחור שמגיע מימין מהצלע המזרחית של השלוחה.
אנו ממשיכים על סימון שחור לכוון צפון צפון-מערב. הכביש הופך לדרך כורכר כבושה ובדרך אנו פוגשים אנדרטה לזכר לוחם דרוזי שנפל באסון המסוקים. לאחר כשני ק'מ אנו נפרדים מהדרך הסלולה ופונים שמאלה בערוצו של נחל כזיב. לפנינו כשישה ק'מ של סינגל שרובו ניתן לרכיבה. עם זאת - ישנם קטעים ארוכים בהם אנו לוקחים את האופניים לטיול רגלי. חשוב להקפיד לרכוב/ללכת לאורך הסימון הירוק ולא בערוץ הנחל עצמו. שימו לב שקטע זה של המסלול עלול להיות בעייתי בחורף בגלל בוץ וזרימת מים. המסלול עביר גם בחורף אבל תסיימו אותו מרוחים בבוץ מכף רגל ועד ראש ורטובים עד לשד עצמותיכם.
לאחר כשני ק'מ נגיע לעין חותם וזה מקום נפלא להפסקת קפה נוספת. המסלול ממשיך לאורך הערוץ, רכיב ברובו, ומסתיים אחרי ארבעה ק'מ בגשר אלקוש.

הגליל העליון ואצבע הגליל איזור
הר מירון מקום
הגליל העליון (2) מפת ס"ש

גלישה מהמירון לכיוון גשר אלקוש
עדכון לגבי תחילת המסלול מאת: דוד
בתאריך: 8/7/2009   שעה: 12:45
יש שתי אפשרויות להתחלת המסלול מחניון הפסגה:
1. סינגל כחול שיוצא מהחניון עצמו. רשות שמורות הטבע הציבה שלט האוסר על כניסת אופניים משביל זה.
2. שביל 4*4 כחול שיוצא מהכביש שמוביל לחניון. כדי להגיע אליו יש להמשיך בכביש שמוביל לחניון, אך לא להיכנס לחניון עצמו עד שמגיעים לגדר תיל של הבסיס. לפני הגדר יש מצד ימין פניה - ויש שלט לפניה שהכניסה לרכב אסורה.
שני השבילים מתחברים בהמשך לשביל הירוק.

הערות ואפשרות סיום אחרת הטובה גם לחורף מאת: דב
בתאריך: 17/5/2007   שעה: 10:50
הציון הוא ארבעה הרים
ביצעתי את המסלול בחודש מאי ולא היתה כל בעיה עם קוצים ברוב המסלול. בשונה ממה שכתוב, היום הדרך בין בית ג'אן לחורפיש היא כולה כביש ללא כורכר.
לעומת זאת בסוף המסלול (בתחילת נחל כזיב) יש קטע בעייתי, לא רכיב ומלא קוצים.
אפשרות סיום אחרת, הטובה גם לחורף היא לא לפנות לנחל כזיב - אלא להמשיך על הכביש עד חורפיש, לרכב ברחוב הראשי של הכפר, בדרך כלל בירידה, עד שמגיעים בירידה תלולה אל גשר אלקוש שם הרכבים.

חבר'ה - תלמדי לקרוא לפני שאתם יוצאים לשטח מאת: שחר שטייף
בתאריך: 7/1/2007   שעה: 08:39
קצת מפליא אותי לקרוא פה שתי תגובות (גיל ותומר) של רוכבים שברור כשמש שהם לא טרחו בכלל לקרוא את תאור המסלול ומשתפים אותנו בחוויות ממסלול אחר לחלוטין.
אז תקראו טוב את תיאור המסלול שלי: ממגרש החנייה יוצאים דרומה. דרומה זה לכיוון הרחוק מפסגת המירון. לא יוצאים ל"שביל הפסגה". לא יורדים ב"שחור" לכיוון בית-ספר-שדה. לא... כל אלו הם תיאורים של מסלול אחר לגמרי. נכון שגם המסלול שיורד על ה"שחור" דרך בי'ס שדה מתחיל בפסגת המירון ומסתיים בגשר אלקוש, אבל רבאק... יש דרך ויש דרך. אם הייתם טורחים לקרוא את תיאור המסלול ואולי גם טורחים לפתוח מפה ולנסות לתרגם את הטקסט שאתם קוראים לשבילים המסומנים על המפה אולי לא הייתם חוזרים לפה מלאי פנצ'רים וטענות.

ובמילים פשוטות: הפוסל במומו פוסל.

מסלול מדהים מומלץ ביותר - אין בעיית קוצים ! מאת: גיל
בתאריך: 1/10/2006   שעה: 19:17
פשוט מסלול מדהים , מומלץ ביותר , נופים משגעים מפסגת המירון , שקט ואוויר נהדרים .
המסלול עצמו טכני מאוד , ישנם חלקים רבים שצריך לרדת ברגל - אלא אם כן אתם רוכבי דאוןהיל מנוסים , אבל הקטעים הרכיבים נהדרים .
אני רכבתי בסוף הקיץ ועדיין בעיית הקוצים לא הייתה נוראית .
מומלץ להגיע עם מגנים ברגיים וידיים .
כניסה למסלול - החניון העליון בהר מירון , כשמגיעים לחניון ישנו שלט מצד שמאל שמפנה למסלול הפסגה , עלייה קצרה , רכיבה של 1.5 קילומטר ומגיעים להתפצלות , לוקחים את הנתיב הימני , מסומן בשחור ופשוט ממשיכים עד בית ספר שדה מירון , כשמגעים לכביש חוצים אותו וממש ממול ישנה כניסה עם שלט לנחל נריה .
אגב , לינה בבית הספר נחמדה מאוד וגם זולה .

תומר זה לא נכון זה אחד המסלולים היותר טובים מאת: באג
בתאריך: 26/10/2003   שעה: 10:03
תומר נכון שההסבר של שחר קצת לא מובן בהתחלה אבל אפשר להגיע למסלול הנכון, מסלול ממש מצוין מולא פגשתי אף לא קוץ אחד בדרכי.
אז או שנווט אתה לא או שאתה לא יודע לרכב אתה תחליט.

אתה מתייחס למסלול שונה לחלוטין מאת: שחר שטייף
בתאריך: 11/8/2003   שעה: 18:47
תומר,
נראה לי שאת הביקורת אתה מעביר למסלול שונה לחלוטין מזה שמתואר כאן.
המסלול שאתה רכבת, כנראה, הוא את הסינגל שיורד ממסלול הפסגה לכוון בית-ספר-שדה ומשם לכוון נחל כזיב. מסלול זה אכן קשה לרכיבה ומתאים בעיקר לחובבי סינגלים אתגריים. חבל שחרצת דין מהמסלול ההוא לשביל הפרסה, שהוא דרך 4X4 נוחה ורחבה (למעט 6 הק'מ האחרונים שאכן עוברים בנחל מירון ובחלקם לא ניתנים לכיבה).

המסלול לא מומלץ בכלל, כנסו לפני שתנסו מאת: תומר
בתאריך: 10/8/2003   שעה: 15:29
הציון הוא הר אחד
המסלול הוא ירידה מהר מירון לכיוון גשר אל קוש, החלק הראשון שהוא למעשה הירידה מלא ואני אומר מלא קוצים מכל הסוגים (הוחלפו 4 פנימיות ל 3 רוכבים עם פסיי גומי וכל הרוכבים חזרו עם שריטות מכף רגל עד ראש למרות שהיו לנו מגיניי ברכיים ומרפקים), בנוסף יש המון סלעים בילתי עבירים, ויצא שאת מרבית החלק הזה סחבנו את האופניים עליינו במקום ההפך. בחלק השני, לאחר כמה ירידות נחמדות וקצרות, המסלול עובר בתוך תוואי נחל, שגם הוא מסולע מאוד ולפעמים בילתי עביר לרכיבה. שורה תחתונה מכל המסלול רכבנו אוליי 30% בנסיעה כל השאר בהליכה או יותר גרוע עם האופניים עליינו, לא מומלץ, ארוך, ומתסכל, ראו הוזהרתם.