כתב: שחר שטייף

בינוני  אורך המסלול: 45 ק''מ  זמן: 5 שעות רמה
נוף מדהים טיפוס קשה דבל טרקים מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: אביב וסתיו שעה: מוקדם בבוקר מומלץ
נקודת ההתחלה והסיום היא "מפגש מזרע" בכניסה לקיבוץ מזרע על הכביש שבין עפולה לנצרת. איך מגיעים
חוצים את כביש עפולה-נצרת מזרחה וממשיכים כ 500 מטר מזרחה לדרך עפר שפונה דרומה לאורך ערוץ של אחד מיובליו של הקישון. חוצים את הערוץ באחד ממעבירי המים (ככל שנדרים המעבירים קלים יותר למעבר) וממשיכים בשבילים שבין השדות במגמה כללית לכוון צפון מזרח עד ש"ניירט" שביל רחב יחסית שנמתח מתל עדשים לדברת. לאחר כשישה ק'מ השביל מטפס בתלילות יחסית ומולנו מתגלה פונדק דברת. זה המקום למלא את המיכלים (אין כמעט נקודות מים בהמשך) וחובבי הקפה יכולים להתפנק ב"הפוך" או "אספרסו" בפונדק.
רוכבים בשולי כביש עפולה-צומת גולני לכוון צפון מזרח קילומטר אחד ופונים ימינה (סככה מימין לכביש). ממשיכים מזרחה בשטח לאורך שדרת ברושים צעירים ופוגשים בכביש המוליך למחנה נעורה. ממשיכים לאורך הכביש (כביש צר ללא שוליים - זהירות!!) מזרחה 1 ק'מ ופונים שמאלה לשטח בסמוך לבריכת חמצון גדולה. עוקפים את הבריכה מכוון צפון מערב וממשיכים מזרחה למקבץ אקליפטוסים וקנים. זהו עין דור וראוי להיזכר במפגש שנערך כאן בין שאול לבעלת האוב לפני יותר מאלפיים שנה. זה מקום נחמד להפסקת קפה קצרה בצל איקליפטוס ענק שצומח במקום. ממשיכים מזרחה והדרך פונה לכוון צפון מזרח ועוקפת את השלוחה מצפון. ממשיכים לאורך הדרך ולאחר כשני ק'מ נגיע לכפר מצר. פונים ימינה על הכביש שמטפס במתינות לכוון קיבוץ גזית. הכביש פונה שמאלה וגולש לקיבוץ אבל אנחנו ממשיכים ישר על דרך עפר בסימון שבילים שחור. לאחר כשלושה ק'מ נפגוש את "ציר הנפט". זוהי דרך שנמשכת מדרום מזרח לצפון מערב לאורכו של צינור נפט שנסלל בשנות ה-30 של המאה ה-20 על ידי חברת נפט בריטית (IPC) והוביל נפט מבארות הנפט שבעיראק לבתי הזיקוק בחיפה. סיפור מעניין - לאורכו של הצינור בנו הבריטים מספר שדות תעופה והידועים שבהם הם H2 ו H3 ששימשו את חייליו של סדאם חוסין לשגר טילי סקאד על ישראל במלחמת המפרץ. השדות H4 ו H5 נמצאים בשימוש חיל האוויר הירדני עד היום. H6 הנטוש בסמוך לכפר מוקיבליה, H7 הוא מנחת מגידו של היום לאורך כביש הסרגל, H8 הוא בסיס חיל האוויר ברמת דוד ו H9 הוא שדה התעופה שבמפרץ חיפה. הצנור הפסיק להזרים נפט לאחר מלחמת העצמאות וחברת "מקורות" ניצלה מקטעים ממנו להזרמת מים מהירדן לעמק יזרעאל.
עד כאן הסיפור ואנחנו פונים ימינה על ציר הנפט לכוון צפון מערב. תכונתם הנבזית של "צירי-נפט" לדורותיהם היא שהם מתעלמים מהטופוגרפיה ונמשכים בקו ישר. לאחר כ4 ק'מ, כשהשביל מטפס בתלילות על השלוחה לכוון הכפר תמרה אנחנו עוזבים אותו ופונים שמאלה לכוון דרום מערב ומפלסים את דרכנו (דרך לא דרך) בין השדות לכוון הכפר נעורה. לפנינו מעבר של ערוץ רטוב ולאחריו מעבר של שלוחה מתונה והנה הגענו לכביש נעורה. מולנו הכפר נעורה ומאחוריו מתנשאת גבעת המורה ואנחנו נחצה את הכפר מדרום ונחצה את השלוחה הדרומית של גבעת המורה. מקום להצטיידות במים - תחנת הדלק שבמורד הכביש. מהתחנה פונים מערבה בין השדות לכוון גבעה מיוערת באיקליפטוסים. הכוון הכללי מערבה וישנם שני שבילים בהם ניתן לחצות את חורשת האיקליפטוס לכוון דרום מערב. כל הדרכים מובילות בסופו של דבר לפאת חורשת האורנים שלמרגלות גבעת המורה. זו נקודה נאה למנוחה קצרה לאחר הטיפוס ונמשיך בשביל על גבול השטח המיוער לכוון מערב. אחרי כ 3 ק'מ נגיע לאוכף ומשם הדרך גולשת לכוון הכפר סולם (שונם). נכנסים לכפר ופונים ימינה בצומת הראשונה ובמזלג לאחר 20 מטר נפנה שמאלה - רוכבים 1 ק'מ בכביש הפנימי שנמשך בצמוד לקו הבתים החיצוני של הכפר וכאן הכביש יוצא ימינה מן הכפר וממשיך במגמת טיפוס מתון לכוון עפולה-עילית ("גבעת המורה"). השביל עובר מתחת קיר בטון גבוה ואנחנו פונים שמאלה מערבה, נפרדים מגבעת המורה וממשיכים דרך בית העלמין לכוון בית חולים "העמק". עוקפים את בית החולים משמאל (אפשר "להתפלח" דרך מנחת המסוקים) ונקודה נוספת להתרעננות במזנון שבכניסה לבית החולים.
חוצים את הכביש בגשר הולכי הרגל וממשיכים לכוון צפון בכביש השרות לתוך אזור התעשייה. אחרי מעבר כלבו פונים שמאלה לכוון מפעלי התעשייה ומייד ימינה, צפונה, לכביש שממשיך בערך ק'מ לכוון עפולה עילית. עם ההגעה לאזור המיושב פונים שמאלה על הכביש ההיקפי וכמאה מטר אחרי שהכביש ההיקפי מתעקל ימינה נמצא משמאלנו שביל אופניים צר וסלול בכורכר. השביל מתפתל לאורך כשלושה ק'מ ומסתיים בין בלפוריה לכפר גדעון. מכאן הדרך בחזרה ל"מפגש מזרע" קצרה.