כתב: שחר שטייף

מקורות מים טיפוס קשה סינגלים מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: אביב מומלץ
על כביש 90 בין בית שאן לאשדות יעקב. חניית הרכבים בקיבוץ נוה אור. איך מגיעים
מסלול עתיר מעברי מים, פריחה, טיפוס, סינגל. ניווט קל. כל מה שאפשר לבקש...

הערה: רצוי להמתין לפחות שבוע אחרי גשם מאחר וחלקים ארוכים מהמסלול עוברים בדרכי עפר ללא כיסוי כורכר.

תחילת המסלול בארבעה ק'מ של רכיבת כביש מנוה אור דרומה על כביש 90 לכיוון בית שאן. כמה מאות מטרים לפני "חוות דושן" פניה ימינה מערבה לדרך עפר בסימון שבילים כחול ותחילת טיפוס במעלה נחל יששכר. מיד בכניסה לדרך העפר ניתן לראות ממולנו גשר אבן של מספר קשתות. מעל גשר זה עברה רכבת העמק בדרכה מבית שאן לצמח.
הטיפוס לאורך נחל יישכר מלווה במספר מעברי מים ובשיפועים משתנים. הטיפוס מתון בחלקו אבל בהמשך הדרך צפויות כמה עליות "קצרות אבל עבות" במקומות בהם הדרך מתרחקת קצת מהערוץ ומטפסת על צלע ההר.
לאחר כ 7 ק'מ של טיפוס במעלה הנחל מתחילה "האמא של כל העליות" שבסיומה אנו מוצאים את עצמנו על רמת צבאים. מכאן ממשיכים מערבה על הסימון הכחול לכיוון המושב מולדת.
בערך ק'מ לפני מולדת אנו פוגשים בסימון שבילים שחור ופונים על השחור ימינה, צפונה, לכיוון גזית. לאחר 6 ק'מ על הסימון השחור (ש"תופר" בדרך את נחל יששכר, אחד מיובליו ואת ציר הנפט שהוביל פעם את הזהב השחור מעיראק לבתי הזיקוק בחיפה) אנו חולפים ממערב למאגר מים גדול ורואים מולנו את גגות קיבוץ גזית.
מבט לכיוון צפון מזרח מגלה לנו את המשך המסלול - התחתרות של אפיקו של נחל תבור ברמת יששכר (שבמקום זה נקראת "רמות כוכב" על שם "כוכב הרוחות" שנשקף מכיוון מזרח דרום מזרח. אנו פונים מזרחה על דאבל חקלאי בסימון כחול ואחרי קצת פחות מק'מ עוזבים את הדאבל החקלאי וגולשים שמאלה לתוך הערוץ. זה המקום להנמיך אוכפים וליהנות מירידה טכנית ותלולה.במקום בו דרך הטרקטורונים פונה שמאלה לתוך הערוץ אנו ממשיכים ישר עם הסימון הכחול בסינגל, לא רכיב בתחילתו אבל משתפר בהמשך. הסינגל שומר על קו גובה על הגדה השמאלית (דרומית) של הנחל בתוך ים של פריחה אביבית ומסתיים לאחר כשני ק'מ בגלישה לערוץ הנחל.
כאן אנו פוגשים דאבל בסימון אדום עליו נמשיך את המסלול אבל לפני כן אנו חוצים את האדום וממשיכים על הכחול ק'מ צפונה במעלה הנחל בחיפוש אחר פריחת תורמוס ההרים (בעונה בלבד). נחל תבור זורם וצבע המים צלול וללא ריח (בשונה מהזרימה בנחל יששכר).
בסמוך לתורמוסים נמצא פינת חמד לפוש מעמל היום ולהרתיח פינג'אן. חוזרים על עקבותינו לסימון האדום ופונים עליו שמאלה לכיוון מזרח. מכאן המסלול ממשיך במגמת ירידה, אבל "מגמה" לחוד ומציאות לחוד. לפנינו לא מעט חציות מים ולאחר כל חציה צפוי לנו טיפוס קצר אבל תלול שמסתיים בירידה תלולה נוספת לחציית המים הבאה. רכבת שדים נפלאה שמזכירה במידה מסויימת את הדישון.
המסלול מתפתל לאורך כ 10 ק'מ ומסתיים במפגש עם כביש 90.
עוד שלושה ק'מ דרומה לנווה אור והמסלול בא על סיומו.

עונה מומלצת - למי שרוצה לראות תורמוסים: סוף שבוע אביבי של סוף פברואר-אמצע מרץ לאחר שבוע נטול גשם. למי שמסתפק בפריחה אביבית ללא תורמוס - אפשר עד מאי. אחר כך העמק נעשה חם מדי.

העמקים איזור
רמת יששכר מקום
גליל תחתון, העמקים והגלבוע (3) מפת ס"ש

נחל יששכר ונחל תבור
תוספות מאת: איתי ברקוביץ
בתאריך: 21/7/2007   שעה: 15:30
מסלול מצויין!!!. הסינגל הינו רכיב לכל אורכו, סינגל מצויין המאפשר להגיע בקטעים מסוימים למהירות יחסית גבוה (30 קמ"ש).
ניתן לרכב גם בקיץ אך בשעות מאוד מוקדמות (5:30 תחילת רכיבה).

תחילת מאי והרבה קוצים מאת: יוסי הלמן
בתאריך: 7/5/2005   שעה: 21:18
מסלול נפלא. את חלקו ע"פ תיאורך עשינו, חברי ואני במסגרת טיול יומיים מים אל ים (כנרת), ממולדת, גזית, הירידה הטכנית בכחול, הסינגל הכחול שהיה עמוס קוצים ודרדרת שעוד לא החליטה אם היא באביב או בקיץ, כל אלו שרטו את שוקינו כהוגן ופגמו בהנאה מהסינגל.
לא נורא, כי אח"כ פיצו מעברי המים בנחל עם מים קרירים וצלולים.