כתב: Shlomo -

בינוני  אורך המסלול: ק''מ 25  זמן: שעות 3.5 רמה
מקורות מים דבל טרקים מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: כל השנה מומלץ
נקודת המוצא היא תחנת הדלק בצומת זרזיר. עד צומת רמת-ישי כולם יודעים להגיע: מחיפה דרך טבעון, מתל-אביב דרך ואדי מילק, יקנעם וצומת אלונים, מהצפון... הצפוניים יודעים. מצומת רמת-ישי נוסעים צפון-מזרח לכיוון צומת המוביל. אחרי 7 - 8 ק"מ זה יקרה: יציאה שמאלה תביא אתכם אחרי 100 מטר לתחנת הדלק. איך מגיעים
המסלול המתואר מנסה לגשר על פני יחידות נוף שעל פי רוב נוטים להתייחס אליהן בנפרד: עמק יזרעאל ונחל ציפורי ובקעת בית-נטופה ונחל אבליים והר חנתון והגליל התחתון. תחילתו כאמור בצומת זרזיר וממנה בכיוון כללי לצפון, חציית נחל ציפורי וכביש שפרעם-נצרת, המשך צפונה למבואות כפר מנדה ומשם למערב בנחל אבליים, טיפוס להר חנתון בכיוון דרום, חציית ביר-אל-מכסור וגלישה בנחל הרימונים (שם טוב מזה לא מצאתי לנחל לא-שם זה) לנחל ציפורי, וממנו למזרח ולדרום חזרה לרכב.
הטיול מתנהל בנוף עגלגל ורך, בין שדות ונחלים וגבעות ועצי פרי (בעונתם) ותכונה מופלאה תעשה אותו חביב במיוחד על העצלנים: מספר הירידות, לא יאומן, רב ממספר העליות.
המפה המומלצת לטיול היא של אזור הכרמל, אולם קטע קטן יזדקק לגיבוי של מפת ס"ש גליל עליון.

נצא את תחנת הדלק ופנינו לצפון-מערב. אחרי כמה מאות מטרים נפגוש דרך עפר ברורה הפונה ימינה לצפון-מזרח. נרד בה ונחלוף מימין לתחנת טרקטורים. חפירה עמוקה אם נעשה תגלה לנו כי אנו נוסעים ממש מעל המוביל הארצי אולם מחוסר זמן וציוד מתאים נדחה את החפירה לעת אחרת. הירידה הנחמדה מביאה אותנו לחציית נחל ציפורי מעל גשר אירי ובהמשך, עדיין באותו כיוון ושומרים את הנחל מימיננו, נראה את הישוב אלון הגליל על גבעה משמאל. הנחל קרוי כאן נחל יפתחאל והוא המנקז את כל בקעת בית נטופה (ראה בהמשך) ונשפך לא הרחק מכאן לנחל ציפורי, אותו חצינו זה לא מכבר.
לצומת המוביל נגיע אחרי 4 – 5 קילומטר וננסה לחצות מתחת לגשר דרכו עובר הנחל. אם הבוץ עמוק, ולפעמים גם בקיץ הוא עמוק, נוותר ונעדיף חצייה במעבר על הכביש, לצומת כפר-מנדה. בסיכומו של דבר מוביל כביש זה לגוש שגב ולכרמיאל אבל אנו נסתפק במאה המטרים הראשונים שלו ואחריהם נפנה לדרך עפר הפורשת לכיוון ימין ומלווה מעתה את הכביש ובסמוך לו.
הכיוון הכללי צפון-מזרח. אחרי קילומטר מגיעים לגבעת אלונים חביבה ומלחכים אותה על דרך מימין. אחרי כמה מאות מטרים סוגרים את הדרך גדר ושער של חברת מקורות, מונעים בעדנו מלהגיע לאגם אשכול הנראה עתה היטב, והוא מאגר המים המווסת את מי תעלת המוביל הבאה לכאן מהכנרת, קודם כניסתם לצינור (זוכרים?). בלית ברירה נעשה סינגל קצר שמאלה לאורך הגדר ועד מהרה נפגוש שבילונים המובילים אל ראש הגבעה ואל חווה המוצפנת שם בין העצים. נחצה אותה ועוד מעט קט ואנו על הכביש, פונים ימינה צפון-מערבה. הכביש הוא רחב בעל שוליים רחבים ואין סכנה לנסוע בו אם מקפידים להיצמד לשוליים, וגם לא להיבהל מצפירות נהגים הנהנים להתגנב אלינו מאחור. בכל מקרה אין מדובר אלא בנסיעה קצרה: מימיננו כל הזמן בקעת בית-נטופה, משמאל פנייה לחנתון, מעט אחר-כך מימין פנייה למתקן של מקורות, ואחרי שחולפים על פני הגבעה משמאל עוברים עוד עמק ובקצהו פונים בדרך עפר שמאלה. אם ראיתם מימין בנסיעתכם על הכביש את תל חנתון ועברתם על פניו, סימן שלא פניתם שמאלה בזמן. סך כל הנסיעה בכביש – פחות משני ק"מ.
אנו עולים בדרך העפר כ 500 מטרים ומושכים ימינה, לגיא בין שתי גבעות ופניו צפון- מזרח. מיד מגיעים אל דרך סלולה היטב ס"ש אדום בכיוון צפון-מערב, מושכת אל תוך נחל אבליים ואנו מושכים איתה. הדרך יפהפיה במורד, נוסעת בין גבעות ועצי זית, נותנת אשלייה של חו"ל למי שלא נסע הקיץ. נוסעים בערך ארבעה קילומטר. עלינו לטפס מכאן שמאלה באחד הוואדיות, אבל אל תתפתו לדרך שתבוא אליכם לפני ארבעה ק"מ, ותעשו זאת בראשונה שתקרה לכם אחרי זה. לצערי אין הדרך מסומנת במפה, ויציאתה בנ"צ 16982467. מטפסים דרום-דרום-מערב. העלייה בנויה מקטעים ישרים ותלולים לסירוגין ורוכב מיומן יחלק בהתאם את כוחותיו, ויגיע ללא קושי מיוחד עד למעלה. העלייה כולה אינה ארוכה, אולי קילומטר אחד, מתחילה כאמור ישר בוואדיון ועם התרחבותו פונה שמאלה ואחר ימינה ואנו כבר למעלה, בקו פרשת המים. הגענו לרכס הנמשך מעיבלין במערב (זוכרים אבליים? השם עיבלין נגזר מאבליים המקראית) והר חנתון וביר אל-מכסור ממזרח. יש כאן דרך טובה ויפה המקשרת את שני הישובים אבל קודם שנמשיך נעצור לקפה. לפנינו יער אורנים ומצע מחטים ותצפית צפונה לכל מלוא העין, ואוכל ככל שטרחתם וסחבתם עימכם.
ההמשך בדרך המוזכרת, שמאלה לדרום מזרח – מזרח. מגיעים לצומת ששמאלה פונה למחצבות ביר-אל-מכסור, ימינה למחצבות שפרעם וקדימה עבורנו. מיד נגיע לכביש הנוסע בתוך הכפר ואנו עליו. במפה קרוי המקום גבעת מכמן אבל ספק אם מי מהתושבים שמע עליו. ראשית עולים, אחר-כך יורדים הרבה ועולים מעט והכל באותו כיוון. מאז ההפסקה חלפו שני קילומטר ועלינו לפנות במסעף ימינה ולדווש מעכשיו דרך הכפר שני קילומטר נוספים בכיוון כללי דרום עד הכביש הראשי שפרעם-נצרת. ביר אל-מכסור הוא ישוב בדואי חדש שאת צמיחתו כמעט ניתן לראות בעין, ושבמפות ישנות התעקשו לקרוא לו דווקא חירבת בור נשבר. אנו חוצים את הכביש הראשי, דרך המשך תוכלו למצוא מעט שמאלה מהרמזור, וגולשים לתוך וואדי ללא שם שפניו דרום-מערב. הדרך הטובה הולכת בימין הוואדי. מטעי רימונים גדולים נטועים לכל אורך הירידה וגם כאן מזומנת לכם הנאה רבה מהמראות.
בצאתכם מבין הגבעות יתגלה לכם נחל ציפורי והישובים חג'גרה וכעביה. נמשיך ונרד מטה-מטה עד הנחל. את סיום הטיול עד לרכב ניתן לבחור מעכשיו בין דיווש על הכביש או רכיבה בדרך העפר בוואדי. אנו נעדיף את האפשרות השנייה שהיא יותר יפה ופחות מסוכנת. נפנה אם כן שמאלה עוד לפני הנחל בדרך ס"ש כחול ונרכב בכיוון מזרח בערך שלושה ק"מ. נשוב ונפגוש בנחל יפתחאל אותו עזבנו כמה שעות קודם. נפנה ימינה בכיוון הפוך לנסיעתנו מהבוקר, ובתום עלייה של בערך שני ק"מ נגיע שוב לכביש ואיתו שמאלה לתחנת הדלק.
תיהנו!!
הגליל המערבי והגליל התחתון איזור
כרמל (4) מפת ס"ש

בין נחל ציפורי ונחל אבליים
אזור הטיול אינו מכוסה על ידי מפה מספר 4. מאת: טל רביב
בתאריך: 16/7/2003   שעה: 08:40
הציון הוא ארבעה הרים
(לפחות לא במהדורת 2000 שלה)