כתב: Shlomo -

בינוני  אורך המסלול: 37 ק''מ  זמן: 5שעות רמה
נוף מדהים מסלול מעגלי מאפיינים
     עונה: כל השנה שעה: צהריים מומלץ
יוצאים מצומת גולני צפונה, אולי 15 ק"מ עד צומת נחל צלמון דרום, שם גם הפנייה ימינה למושבה מגדל. מיד אחיר הפנייה מימין תחנת דלק דור. ממשיכים עד שנגמרות כל הירידות, בערך 5 ק"מ. משמאל פנייה למגדל. לא נכנסים. מימין פנייה לחמאם. לא נכנסים. משמאל פנייה לתחנת דלק פז. נכנסים. איך מגיעים
כללי:
מסלול לא שגרתי הממזג כמה יחידות נוף, מהכנרת בואכה הבקעה שבין רכסי ליבנים וממלח, ולמרות שיש בו גם מעלות גם מורדות, הוא אינו מסלול טכני ומתאים לכן גם לרוכבים לא מיומנים.
הצטרפו אלי לרכיבה במסלול יפה זה משה מהקריות שאינו מחמיץ טיול, דני ואבי מנופית ואלכס מהמזגנים.
אורך המסלול כולו – 37 ק"מ על הספידומטר, אפילו אם תחברו את קטעי הביניים ולא תגיעו למספר דומה.

תחילת המסלול.

קטע מס' 1. מרחק: 4.0 ק"מ . כיוון כללי: צפון. כללית: נסיעה בשוליים המערביים של בקעת גנוסר.

מכירים את השיר "ירדה השבת על בקעת גנוסר"? כאן אנו רוכבים על אף שביום ששי מדובר. מתחנת הדלק של פז אנו חוזרים לכביש ומיידית שמאלה, למטע זיתים. הכיוון הכללי מזרחה ואנו נדשדש שמאלה וימינה בין השורות עד שנגיע לכביש הראשי מטבריה למגדל ואיתו נפנה שמאלה צפונה עד לכניסה למושבה מגדל. אורך הקטע – בקושי ק"מ.
מיד לאחר הפנייה למגדל יוצאת מהכביש צפונה דרך עפר אלכסונית, עם סימון שבילים של "שביל ישראל". עלו עליה וריכבו בה ללא הפוגה, מימינכם מטעי בננות ומשמאלכם שיפולי גבעות טרשים. אחרי 1.5 ק"מ מהפנייה תחצו את נחל צלמון, אליו נשוב ונתוודע בהמשך. לא לפנות בו אלא להמשיך צפונה עד שהדרך חוצה עמוקות את נחל עמוד. נפנה שמאלה בשביל שחור, לא לפני שנפתח שער בקר. שערים דומים לזה ילוו אותנו משך כל היום, אל תשכחו לסגור אותם, ועוד יותר חשוב, אל תשכחו לפתוח לפני זה.

קטע מספר 2. מרחק: 1.5 ק"מ. כיוון כללי צפון-מערב. כללית: עלייה בנחל עמוד.
נחל עמוד זה הוא אכן מוצאו של הנחל ההוא ההוא שמתחיל אי-שם ליד מירון ונקרא קודם כל נחל למון ומנקז שפע מים ממרומי הגליל. בקטע שלנו יש שרידי תחנות קמח ואמת מים, הרדופים, רקפות מקדימות, שני חזירי בר גדולים, שפני סלע ותאונת החלקה אחת. וחוץ מזה רכיבה כיפית במעלה הערוץ עד לכביש החוצה דרכנו. תעברו אותו כך או אחרת ותמשיכו מהעבר השני עם הנחל מרחק של כמה מאות מטרים נוספים עד "העמוד", על שמו קרוי הנחל. גם למי שכבר היה במקום מומלץ הביקור בחום. אפשר כמובן לגלגל התערבויות על מי יכול לעלות את העמוד ומי יכול לרדת. לא ניסינו.

קטע מספר 3. מרחק: 5.5 ק"מ. כיוון כללי: מערב. כללית: חצייה לכיוון כביש קדרים וכלנית.
חוזרים על עקבותינו לכביש ונוסעים בו מערבה בעלייה. זה לא כביש ראשי ובכל זאת הזהירות תבורך. אחרי 1 ק"מ חולפים על פני המסעף לקיבוץ חוקוק, יורדים וממש בפניית הכביש שמאלה עוזבים אותו לימין, בדרך עפר סלולה לבנה. רוכבים בעלייה, מגיעים למאגר ועוקפים אותו משמאל ולפנינו צומת. שוב פנייה ימינה למערב ותוך 5 דקות אנו כבר על כביש קדרים.
חוצים וממשיכים בדרך עפר כבושה למערב, ועוקפים מימין את בתי הישוב כלנית. שימו לב אחרי 1.7 ק"מ לדרך מטושטשת משהו העוזבת את הדרך הראשית שמאלה ונכנסת לבתי הישוב הקיצוניים. תחלפו ותעברו לעבר הכביש הראשי מראר-כלא צלמון.

קטע מספר 4. מרחק: כ –7.0 ק"מ. כיוון כללי: מערב – דרום/מערב. כללית: נסיעה לעילבון במקביל לנחל צלמון.
מכלנית פונים שמאלה במורד הכביש. מימין נראים המבנים של כלא צלמון. תוך כמה מאות מטרים נראה מימין תחילתה של גדר מגן לכביש. ממש לפניה ישנו שלט ל"שביל הגבעה".פנו עם השביל היורד ראשית לנחל ואחר-כך משנה כיוון לימין ומטפס על הגבעה.
העלייה ממושכת, חלקה בדרך עפר סלולה וחלקה מצופה אספלט. קצת למעלה משני ק"מ מאז עזבנו את הכביש נמצא עצמנו בצומת. פנו ימינה אם רצונכם לפגוש באתר ייחודי הקרוי "השביל בגבעה" והוא מיזם של אל"מ (מיל) חמזי עריידי מהישוב מראר, המבצע במקום תהליכי גיבוש לצוותי מנהלים וחברות הייטק, שריד לימים של לא מזמן. יש כאן פיסול נחמד באבני המקום, ואגם קטן ומסעדה בתוך מערה. וצריך לתאם מראש, ואנו לא תיאמנו ולא נכנסנו, ואחרי ששתינו ואכלנו מתרמילינו שלנו, שבנו לצומת הנזכרת לעיל.
מהצומת, בין מטעי זיתים בדרך מסומנת שחור, אנו ממשיכים בעקשנות למערב, לא מתפתים לשבילים אחרים עד שמגיעים מעל אגם צלמון, עוברים מדרום לו עד לכביש המחבר אותו לכביש הראשי.

קטע מספר 5. מרחק: כ 3.0 ק"מ. כיוון כללי: דרום ודרום-מזרח. כללית: אספלט ועילבון ועלייה.
בכביש הראשי פונים שמאלה לדרום, רוכבים בזהירות בשוליים עד הכניסה לכפר עילבון מרחק של 1 ק"מ, פונים שמאלה ומושכים ישר-ישר בינות רחובות הכפר הנקיים והיפים עד למה שנראה ממרחק כפסגת הגבעה. העלייה קשה ומסתיימת רק לאחר בערך 1.2 ק"מ מהכניסה. עוד קצת ישר, מתחילה ירידה וסיבוב ימינה ודרך פונה שמאלה. קחו אותה ואל תתפתו בטעות לדרך היוצאת מעט לפניה. במפה אמורה הדרך להיות מסומנת בסמ"ש אדום. אם תמצאו אותו תוכלו להיות בטוחים בזיהוי

קטע מספר 6. מרחק: כ – 3.5 ק"מ, ואל תתפסו אותי במילה. כיוון כללי – צפון-מזרח / מזרח. כללית: רכיבה על הר הקוץ.
מצאנו את הדרך האדומה. גדר בקר חדשה מלווה אותנו מימין עד לפיסגת ההר, משהו כמו 1 ק"מ. הדרך האדומה פונה ימינה במסעף ואנו עדיין איתה. הנוף מדהים למרחוק ועצירה לזיהוי והתבוננות הכרחית. הסימון האדום יעזוב אותנו תיכף לשמאל אך אנו נמשיך בנחישות לעבר מגדל מים על ראש גבעה ממול. נכון, שכחתי לציין שעברנו שוב גדר בקר אבל השער של הישוב מסד שמולנו נעול וסגור ומציב אתגר של ממש. עד שנמצא חור בגדר ואנו מזדחלים דרכו אל תוך הישוב, מנווטים ברחובות כשפנינו מטה, אל שער הישוב ודרכו אל הכביש הראשי גולני-קדרים.

קטע מספר 7 ואחרון. מרחק: כ – 8.5 ק"מ. כיוון כללי – מזרח. כללית: דהירה במורד לעבר הסיום.
מהצומת שמאלה 200 מטר ואחר-כך ימינה מזרחה לכיוון רביד.משהו כמו 2 ק"מ על הכביש יביאו אותנו לדרך עפר סלולה פונה ימינה, ומשולטת "בקר מורן". היזהרו ברכיבה: רוכבים לא מיומנים עלולים להיסחף בחווית הירידה ולהקל ראש בחצצים שעלולים לגרום להחלקה. דרך זו לא נעזוב מעתה וניצמד אליה באדיקות: ראשית נעבור במכלאת בקר גדולה, אחר-כך נגלוש בצמוד למטעי אבוקדו בתוך העמק שבין הר סביון והר רביד, ועוד מעט נסיעה וכבר נכנסנו בין בתי הכפר חמאם.
שירת המואזין של יום ששי תלווה אותנו מעכשיו ועד היציאה לכביש, והנה ממול תחנת הדלק והמכוניות שלנו.
אפשר להעמיס עצמנו ולחזור הביתה.
הגליל המערבי והגליל התחתון איזור
הגליל העליון (2) מפת ס"ש

מחמאם לחמאם דרך עילבון
תוספת מאת: מקסים
בתאריך: 12/4/2009   שעה: 12:02
הציון הוא ארבעה הרים
בקטע מס' 2 כאשר מגיעים למפגש נחל כביש, אי אפשר לרכב עד העמוד אלא מחייב הליכה בתוך הנחל עם האופניים או לחלופין להשאיר את האופניים מתחת לגשר ולהתקדם לעבר העמוד.

בקטע מס' 7 השלט של "בקר מורן" אינו קיים אלא יש שילוט לעבר מצפה ארבל.

באופן כללי לא הייתי מגדיר את המסלול שיוכל להתאים לחסרי ניסיון מכיון שיש לא מעט עליות שיכולות להפוך את הטיול לסיוט והירידה בקטע האחרון אכן דורשת מעט מיומנות.

ט.ל.ח. מאת: Shlomo -
בתאריך: 9/12/2002   שעה: 11:17
בטעות נכתב כאילו הטיול מתאים לשעות הצהריים.
ולא היא. שעות הבוקר הן המומלצות.