כתב: Shlomo -

מתקדמים  אורך המסלול: 25 ק"מ  זמן: 4.5 שעות רמה
נוף מדהים טיפוס קשה מסלול מעגלי מאפיינים
     עונה: כל השנה מומלץ
נוסעים לכרמיאל. נכנסים לעיר בכניסה המזרחית, איפה שכל הקניונים. ממשיכים ישר עד ככר וחוצים אותה ישר, דרומה. חולפים על פני שתי פניות ימינה ובשלישית פונים, מערבה. נסיעה של 700 מטר תביא אותנו לצומת T. פונים שמאלה לכיוון ההר. עוד מעט מגיעים שוב לצומת T ופונים ימינה, בכביש עוקף אזור התעשייה הנוסע למרגלות ההר. אחרי בערך 1.0 ק"מ, במקום בו משתנה השיפוע לעלייה, יש פנייה שמאלה מהכביש. שם נפנה ונחנה את המכונית.
איך מגיעים

כללי:
המסלול המוצג או חלקיו לא הוזכר בשום פורום ופרסום שראיתי עד כה, וזה לבד שווה עיון. במסלול יש שילוב מעניין של מדרונות ועליות, דיווש טכני, נופי בקעת בית הכרם ובקעת חלזון והר כמון בתווך. של כפרי בדואים והתיישבות חדשה, ומעבר ומעל הכל, תצפית מדהימה לארבע רוחות השמיים. בחירת השם למסלול, "עוטף כמון", יומרנית: רק לאחר שתשובו תבינו כמה אי אפשר לעטוף את ההר הזה.
לא היו מצטרפים נוספים לרכיבה זו והיא נעשתה בבדידות ובניחותא, ולמפקפקים באמינות המידע לא נותר אלא לבדוק אותו ברגליהם הם. הטיול אינו קל אולם הוא אפשרי גם למתקשים, אם יעדיפו את סוליות נעליהם בקטעים הקשים.
המפה הטופוגרפית מפגרת במידה רבה לצערי אחר המתרחש בשטח. עליכם לעקוב בתשומת לב אחר ההסבר הכתוב ולקוות, כמוני, שאוביל אתכם בדרך הבטוחה והנכונה.

תחילת המסלול.

קטע מס' 1. מרחק בערך 2.0 ק"מ. כיוון כללי: דרום ואח"כ דרום-מזרח. כללית: נסיעה לאורך ערוץ הביוב (הסגור) של כרמיאל ואח"כ טיפוס לכפר חוסיניה.
הנסיעה מתחילה בדיווש דרומה בדרך אספלט צרה, בצמוד וממזרח לערוץ נחל שזור. לאחר כמה מאות מטרים נפגוש מימין בבור מים בנוי. עד לא מכבר היו תושבי חוסיניה, תיכף נגיע אליהם, ממלאים את הג'ריקנים שלהם בבור זה ועולים בדרך לכפר. אנו ממשיכים עם האספלט גם כשהוא מתחיל לעלות ועוזב את הערוץ, ואין ברירה אלא להיצמד להילוך האיטי באופניים, ולהצטער שאין יותר איטי. בפי תושבי כרמיאל קרויה דרך זו "שביל הלמ"ד" בגלל צורתה הדומה לאות למ"ד. תחשבו על זה כשתתנשפו בעלייה, כל כולה בקושי קילומטר, אבל מותחת את השרירירים עד לקצה.
בסוף העלייה – חוסיניה. אל תחפשו את השם במפה. זהו עוד אחד מאותם ישובים בדואים שתושביהם נשבעים כי הם קיימים כבר מאות שנים, ומי שסייר באזורים אלה בעבר לא זוכר אלא כמה צריפים עלובים שהוקמו בשנות השבעים, חלק ממרוץ תפישת הקרקעות בגליל. היום כבר יש קצת אספלט וקצת חשמל וצינור מים, וליד הצריפים מתרוממים בתי מידות ועד שיוקם הקניון הראשון הזמן קצר. בינתיים הילדים אומרים שלום בעברית והמסלול יורד בהמשך הכביש עד למקום שהירידה נגמרת וגם האספלט. הגענו לנחל צוף.

קטע מספר 2. מרחק: בערך 2.5 ק"מ. כיוון כללי צפון, צפון-מערב, מערב. כללית: עלייה בערוץ נחל צוף עד צומת כמון.
פנינו צפונה בנחל. בשלב הראשון נראית הדרך כאילו לאמיצים בלבד. הערוץ עולה ואנחנו איתו בהילוך איטי, ממשיכים עם הדרך בעקשנות גם כשהיא עולה מעט על הדופן הימנית, מלווים את הערוץ ממזרחו. גדר בקר תלווה אותנו בנאמנות משמאל. עם התרחבות הערוץ נראה מבנים ארעיים על רכס משמאלנו ומכולה אדומה מושכת עין. עד כאן בערך 1.0 ק"מ. הדרך מאד משתפרת והרכיבה הופכת נעימה ונוף בקעת בית הכרם והרי הגליל העליון הולך ומתגלה לעין. נחלוף מימין לקבוצת מבני מגורים נוספים, נראה מימין על ההר את בתי מכמנים, נמשיך ונדווש בעלייה עד שנגיע לכביש אספלט, הוא הכביש העולה לישובי הכמון. עוד כמה מטרים ואנחנו בצומת, שהממשיכים ממנה והלאה מגיעים למכמנים והפונים שמאלה, כמונו, יגיעו למצפה כמון ולכמאנה.

קטע מספר 3. מרחק: בערך 1.6 ק"מ. כיוון כללי: מזרח. כללית: נסיעה בכביש לכמון.
כאמור, נסיעה על הכביש. אם תעדיפו, לאחר כמה מאות מטרים תראו דרך עפר צמודה לכביש משמאל. הנסיעה פחות נוחה אך המכוניות הדוהרות אינן מגיעות לכאן. ממול על הגבעה בתי מצפה כמון. עד מהרה חולפים ליד כמאנה מערב ועוד מעט השלט "כמאנה מזרח". במקום בו השלט מוצב נפנה אנחנו שמאלה, בדרך הפונה אלכסונית לכיוון ממנו באנו. למי שטרם היה על ההר מעודו, מומלץ לחזור לנקודה זו לאחר שיעשה קודם סיבוב במצפה כמון, אפילו אם יגזול מזמנו מחצית השעה. בצד המזרחי של הישוב, אליו תגיעו תוך נסיעה קדימה על הכביש, יש מצפה מדהים לכיוון הכנרת והגולן, פשוט אסור להחמיץ!! רואים, נהנים וחוזרים.

קטע מספר 4. מרחק: כ 2.0 ק"מ. כיוון כללי: צפון. כללית: ירידה מהכמון עד כביש רמה – עראבה.
זוכרים איפה לרדת? הדרך מתחילה בכיוון צפון-מערב. אחר-כך משנה כיוון לצפון-מזרח, עד מבנים של חווה הממוקמת שם בשם "ירום" או "רום", ומציעה גבינות מעשה המקום וגם מקום לאירועים בכל גודל ולכל טעם. איך מצליח יהודי לשים את ידו על כברת ארץ זו, באיזה מועמד תמך בפריימריס של איזו מפלגה כדי לשבת בדד במרכז הגליל, בלי שכנים, קרוב לוודאי בלי ארנונה, ליהנות מיופי הלילות בכנען?
אנו נעקוף את החווה משמאל בכיוון השלט המורה "לאוהל", נגיע לרחבה שמשמאלה אורווה ומשם ישר בדרך למטה. אל תיבהלו מהמראה הראשוני של הדרך – מכאן מזומנת רכיבה טכנית מהנה במורד, אפילו רק בשבילה שווה כל הטיול. הדרך מתפתלת הלוך ושוב שמאלה וימינה ואנחנו נמשוך כל הזמן למטה ולא נתפתה למקסמי דרכים אחרות. למטה נחצה כרמי זיתים, עוד ועוד קדימה עד הכביש.

קטע מספר 5. מרחק: כ 4.0 ק"מ. כיוון כללי: דרום-מזרח, ודרום. כללית: נסיעה בין עצי זית בכביש במורד, על הגדה המזרחית של נחל צלמון, עד צלמון (סלאמה).
הסיבה לעשות קטע זה הינה תחושת ההישרדות הנפלאה שתמלא אתכם עם סיומו. הנהגים באזור זה מתייחסים לאופניים במקרה הטוב כאלמנט שקוף, ובמקרה הפחות משמח, כבעל חי ראוי להשמדה. ראו הוזהרתם!! הנסיעה לאורך הכביש (סעו בשוליים, פליז), במירווח הצר שבין ההרים כמון וחזון. מימין תראו קטע נפלא של נחל צלמון, עם תחנות קמח ומים זורמים. אל תתעצלו לקחת לכאן את הילדים בשבת.( פרטים על המסלול באתר אחר). בסיום מתעקל הכביש ימינה, חוצה את הנחל ומטפס. סעו עד פנייה שמאלה לצלמון, אח"כ לפנייה ימינה המכוונת לשכונה חדשה של צלמון, מתחת להר כמון.

קטע מספר 6 וכמעט אחרון. מרחק: כ – 3.5 ק"מ. כיוון כללי – מערב. כללית: נסיעה בגבול בקעת חלזון והר כמון, בשכונה חדשה של צלמון.
אנחנו עדיין על כביש, ואיתו נמשיך. צומת קטנה לפנינו ואנו בוחרים את הכביש הימני. קודם כל צפונה ובעלייה לכיוון ההר, ואחר-כך נשנה כיוון למערב. אנו נעים בשכונה חדשה של הישוב הבדואי צלמון. בתיו מלמדים כי התושבים רואים ברכה בעמלם ומניחים כספם בבטון ומלט. נמשיך וננוע, אפילו נגלה פתאום סמ"ש שחור. ואדי עמוק יורד אלינו מהכמון מימין. הכביש חוצה וממשיך ישר מערבה בעליונת וגם אנחנו, וגם אחרי שהאספלט חדל. לפנינו מסעף Y . עלינו להעדיף את הפנייה שמאלה למרות שהיא נראית פחות קורצת. עוד מבנים משמאל, אנו עוברים אותם ומייד אחריהם פונים שמאלה למטה לכיוון הכניסה לישוב מעלה צבייה. שלושה כלבים בודקים את חוזק עור התוף ואחד מהם, היותר חצוף, אפילו מתעקש לקבל בעיטה.
אנו מגיעים לדרך עפר טובה המובילה ממעלה צביה לכיוון חוסיניה (כן, כן, הכפר ההוא מהבוקר..). פתיחת קטע חדש, אחרון ודי.

קטע מספר 7 ואחרון. מרחק: כ – 4.5 ק"מ. כיוון כללי – מערב. כללית: נסיעה בתוך חוסיניה וירידה לנקודת המוצא.
נפנה ימינה. הדרך טובה ומהודקת וראשיתה בעלייה מערבה. רק מכאן נלמד על גודל השטח עליו יושב הכפר חוסיניה. עלייה ממושכת ואחריה ירידה נהדרת, עד הנקודה ממנה פנינו לפני כמה שעות במעלה נחל צוף. שוב עלייה וכבר הכפר מאחרינו. על הנייר הדרך עוברת הרבה יותר בקלות מאשר בדיווש עצמו. אנחנו על הכביש הצר היורד לכיוון כרמיאל והשיפוע חזק במיוחד. האיטו ליד הסיבוב החזק שמאלה ועיזבו את הכביש ימינה, לדרך עפר טובה. הדרך שומרת על קו גובה והבוץ מועט, גם אחרי ימי גשם רבים. משמאלכם מבט נהדר על כרמיאל ועל האמפי המשמש לאירועי חג המחולולות. בתום נסיעה של 1.0 ק"מ בדרך העפר תשתנה המגמה והדרך תפנה למטה, ואתם עליה. ממש לקראת נקודת הסיום ייראה משמאל מגרש גרוטאות של מכוניות. פנו אליו, עיברו בהליכה מעל ערימת העפר המסובבת אותו ומיד תוכלו להמשיך ולרכב לנקודת חניית המכונית.

המכונות למרבה השמחה במקום. אפשר להעמיס עצמנו ולחזור הביתה.
הגליל העליון ואצבע הגליל איזור
הגליל העליון (2) מפת ס"ש

עוטף כמון
מסלול מצויין - עדכונים ותוספות מאת: תומר פרדרו
בתאריך: 4/4/2007   שעה: 00:17
הציון הוא שלושה הרים
בקטע מס' 2 לא ניתן לרכוב בהתחלה.
200 מטר אחרי התחלת קטע מס' 2 יש פיצול שבילים, שביל אחד עולה למעלה לדרך קשה ומתפתלת, השביל השני יורד לכוון הנחל. לא ניתן לרכוב על האופניים, אלו שבילי עיזים. לאחר 150 מטר יש מצד שמאל גדר בקר ובצידה הימני יש את השביל שהכותב מתכוון אליו, יש לעבור את הגדר על מנת להגיע לשביל.
אני אציע קטע מס' 2 שונה ומאתגר יותר:
בסיום קטע מס' 1 השביל מתפצל וחלקו עולה במעלה הכפר כוון צפון מזרח(דרך "אספלט").
בסוף העלייה הכביש מתפתל שמאלה, ממול ישנה תחנת אוטבוס של מועצה מקומית משגב.
נמשיך שמאלה עם הכביש בירידה ( כוון צפון). אחרי 200 מטר בערך יש פנייה שמאלה (מצד ימין שני אקליפטוסים).
עולים בדך עפר עם תמרורים, אחרי מאה מטר השביל מתעקל ימינה. אנחנו נמשיך ישר (כוון מערב) ונעלה בעלייה קשה ומתפתלת עד שנגיע לצומת שבילים לא ממש ברור (רכבתי בתחילת האביב הכל ירוק, גם השבילים). מולנו יהיה שלד של בית הרוס.
פונים שמאלה (כוון מערב) אחרי 80 מטר נפגוש מעבר בקר (סימן שלא טעינו בדרך),
ממשיכים עם השביל כשמשמאלנו גדר בקר.
ממשיכים בשביל (ירידה קצת מאתגרת) עד שמגיעים למעבר בקר נוסף, חוצים אותו ומגיעים לצומת שבילים.
פונים שמאלה לכוון צפון מערב.
ממשיכים עם השביל ( לא לפנות לשבילים צדדיים) עד שמגיעים לכביש שמוביל למיכמנים וכמון. מכאן ממשיכים לפי המסלול.

נקרא סלמה מאת: אוקי
בתאריך: 4/12/2005   שעה: 22:48
הציון הוא ארבעה הרים
הישוב הבדואי בנחל צלמון נקרא סלמה
הם לא בקשו לעברת...

עוטף כמון המורחב- מסלול מצויין! מאת: מק
בתאריך: 6/8/2005   שעה: 13:51
לאחר לינת לילה בצימר החדש והמרווח של ענבל במכמנים (04-9982047) יצאתי השכם לעטוף את הכמון, וקבלתי את כל ההמלצות שכתבו הקוראים לפני. ממכמנים למצפור המרהיב בכמון, שם נתן לצפות מלמעלה על חלק מהמסלול. ירידה מהנה דרך חוות רום עד לכביש. הרכיבה דרך שמורת נחל צלמון -חובה, ברובה סינגל רכיב ומעט הליכה רגלית. אחרי ארטיק מרענן בתחנת הדלק של סאלמה, רכיבה למרגלות הכמון ומעל בקעת חלזון - רכיבה מהנה מאוד. רכיבה בתוך הישוב צביה מעניינת, הבתים, השבילים עם פלגי המים והבריכות הקטנות ובהם צמחי מים ודגים...
בעליה בנחל צוף לא מלקקים דבש, מקסימום קצת מלח מהזיעה הנגרת על השפתיים... אך העליה בהחלט אפשרית.
בכניסה חזרה לצימר מדדתי 30 ק"מ, 2500 קלוריות בכ-3.5 שעות.
בזמן ארוחת הבוקר המדהימה והבריאה בגינה של ענבל עם תצפית על כל הרכסים מצפון וממערב אתה חש את התרוממות הרוח המוכרת לכל רוכב בתום מסלול מעט קשה אך מהנה מאוד. אתה חש שעטפת את הכמון, וההר ויושביו מחבקים אותך בחזרה.
אני מסיר את הקסדה בפני כותב המסלול!

מסלול באמת נחמד. מומלץ לבקר ביישוב מעלה צביה בדרך מאת: אהוד
בתאריך: 29/1/2005   שעה: 13:15
מומלץ מאוד לבקר ביישוב מעלה צביה.
בקטע מספר 6 נכנסים לייושב ואחר כך יוצאים וממשיכים בטיול.
הייושב מקסים, יש בו אגם נוי, בריכות, תעלות מים, צמייחה מגוונת, מבנים קהילתיים מפוארים ויפים. מומלץ לתאם מראש עם מזכירות הייושב. האנשים שם נחמדים מאוד ממה שאני הבחנתי.

עדכונים מאת: arofer
בתאריך: 3/11/2004   שעה: 11:03
המסלול הנהדר ויוצא הדופן בוצע היום ולהלן שני עדכונים והצעה:

1. ניתן ומומלץ להתחיל ולגמור את המסלול בתחנת הדלק בסלאמה וכך למשוך חצי מסלול בעליה ולגמור בירידות.
2. לדעתי קטע 2 אינו רכיב ב-600 המטר הראשונים שלו, אלא כסינגל בירידה. אנחנו עלינו ישירות לכיוון הכמאנות בדרך עפר קשה מאד (מזכירה את הטיפוס למוחרקה) אך עם נופים מהממים.
בקטע מספר 5 מומלץ בחום להכנס למסלול המסומן בתוך הנחל שהוא סינגל נהדר ורכיב ב-90%- סיום נפלא לטיול אם מתחילים בסלאמה.