כתב: שחר שטייף

למתחילים  אורך המסלול: 50 ק''מ  זמן: 6 שעות רמה
נוף מדהים מסלול לא מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: חורף ואביב שעה: מוקדם בבוקר מומלץ
בצומת סדום פונים דרומה על כביש הערבה (90) וממשיכים דרומה כ 24 ק'מ עד צומת חצבה. פונים שמאלה לכוון מושב עידן ומיד שוב שמאלה (צפונה) על הכביש הישן. ממשיכים צפונה כ-3 ק'מ ואחרי עיקול שמאלה וימינה הכביש חוצה את הערוץ הרדוד של נחל אמציה. יורדים מהרכב ושולחים את הנהג לחכות לנו בראש זוהר. (אפשר להשאיר את הרכב בתחנת הדלק של חצבה או בעיר-אובות, לרכב ארבעה ק'מ לנקודת ההתחלה ולחפש מונית או טרמפ מראש זוהר לחצבה בסיום המסלול). איך מגיעים
מהכביש הישן פונים מזרחה ורוכבים בנחל אמציהו (סמ'ש אדום לכל אורך הדרך) רכיבה נינוחה בנוף מדברי. הנחל הולך ומתחתר צפון-מזרחה בשכבת החוור והקירות הולכים ומתלילים. המסלול קל מאד ובירידה מתונה. פה ושם חצציות. חובבי האתגרים ימצאו אין ספור "דרופים" ומקפצות בשולי הערוץ. אורך הנחל 18 ק'מ והוא מסתיים במושב עין-תמר בכיכר סדום. מימין לנו נמצא מצבה ולידה מספר עצי תמר ושולחנות קק'ל. זה המקום להפסקת קפה.
מכאן מצפים לנו 14 ק'מ על כביש סלול. לא נעים, לא נורא. פונים מערבה על כביש הגישה לעין-תמר ורוכבים 7 ק'מ עד לכביש הערבה (90) פונים ימינה צפונה לכוון מפעלי ים המלח. זהירות ממשאיות. אחרי עוד 7 ק'מ על כביש 90 מגיעים לפניה שמאלה מערבה למישור עמיעז ומערת הקמח (יש שילוט). לפנינו כ-2 ק'מ של טיפוס על דרך עפר כבושה היטב. לא להתייאש. ממש בקצה העליה נמצא מזלג ונפנה ימינה צפונה לכוון הר סדום (סמ'ש כחול). אחר שני ק'מ במישור עמיעז מתחילה העלייה למצפה הר סדום. עליה תלולה של קילומטר אחד אבל זה לא מה שישבור אותנו! הנוף שמתגלה במצפה שווה את המאמץ וזה גם המקום לקפה שני או אולי אפילו ארוחה קלה. אם קצב ההתקדמות עד כאן היה איטי ונראה לכם שיחסר לכם זמן - אפשר לוותר על העליה להר סדום ולנסוע ישירות לנחל פרצים. לפניכם כשעתיים של רכיבה נינוחה עד נקודת הסיום. הר סדום מוסיף עוד שעה וחצי כולל קפה, מנוחה והסברים.
מכאן גולשים בכיף במורד כלעומת שבאנו. בקצה הירידה ממשיכים מערבה במישור עמיעז על סמ'ש שחור עוד שניים וחצי קילומטר והנה הגענו לכניסה לנחל פרצים.
גולשים בקלילות לערוץ (סמ'ש אדום צפונה) ונהנים ממסלול אתגרי עתיר גבנוניות ושיפועים. אחרי קצת יותר מחצי ק'מ מגיעים למערת הקמח המפורסמת. כאן אפשר למצוא שימוש אלטרנטיבי לפנס האופניים. מכאן ממשיכים צפונה עוד 8 ק'מ עד שמגיעים לכביש 90 במפגשו עם נחל חמר. הרכב אמור להמתין לנו בנקודה זו, או שממשיכים לרכב צפונה עוד קילומטר למלונות ומזמינים מונית שתקח אותנו בחזרה לצומת חצבה.

מי שרוצה לפצל את המסלול ליומיים - נקודת לינה מומלצת בשטח היא בסמוך למצבה שליד עין תמר. המקום מואר בלילה ויש שמירה צה'לית. אפשר גם להצטייד במים באחד הישובים הסמוכים. המקום הומה זבובים - ראו הוזהרתם!

אפרופו מים: אין לאורך המסלול מקורות מים (למעט עין תמר והמפעלים). אקלים המדבר היבש יכול "לרמות" אותנו ואנו מאבדים הרבה נוזלים כמעט בלי להזיע (למעשה הזיעה פשוט מתנדפת מיד). חשוב להצטייד בהרבה מים ולשתות כל הזמן, אפילו כשלא מרגישים צמא כבד.
בקעת הירדן ומדבר יהודה איזור
מערת הקמח מקום
דרום מדבר יהודה וים המלח (11) מפת ס"ש

מחצבה דרך ככר סדום לנחל פרצים.