כתב: שחר שטייף

בינוני  אורך המסלול: 18 ק''מ  זמן: 1.5 - 2.5 שעות רמה
נוף מדהים הרכיבה במסלול מסוכנת מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: כל השנה מומלץ
אתר רכבל צוק מנרה (התחתון) נמצא על כביש 90 ממש לפני הכניסה הדרומית לקרית שמונה. יש שילוט וחניה מסודרת. איך מגיעים

מסלול לעצלנים אמרתי? את מרבית הטיפוס נעשה ברכבל הארוך ביותר במזרח התיכון. אפילו לנווט לא יהיה קשה מידי מפני שהמסלול ממנרה למטה משולט, ברובו, על ידי קק'ל ו"איזי ריידר".

ובכן – לאחר שהתמקמנו בחניון של הרכבל ניגשים לקופה עם האופניים וקונים כרטיס בכוון אחד (מחיר, כולל האופניים, 33 ש'ח נכון לינואר 2003).

בימים עמוסים סביר שהקופאים והסדרנים לא ישמחו לראות רוכבי אופניים תופסים מקום יקר בקרון שיכול להכיל 8 נוסעים באופן רגיל אבל, לדעתי, לא יותר משני זוגות אופניים על רוכביהם.

• אחרי עשר דקות של טיפוס אנחנו נמצאים במנרה והזיעה הקרה שעל גופנו, כמו גם הדופק הגבוה, לא מעידים על המאמץ ש(לא) השקענו בעליה אלא דווקא על מורך לבבנו מהיותנו תלויים על כבל דק (2 אינץ') בין שמים וארץ.
  • יוצאים מתחנת הרכבל העליון ופונים מיד שמאלה – דרומה לכוון מגרש החניה. קסדות, כפפות, בדיקת בלמים אחרונה (נצטרך אותם היום!) ולדרך!
  • אחרי כמאתיים מטר פניה שמאלה לכוון מצפור ומיד ימינה לדרך אש המתפתלת, תוך עליות וירידות, לאורך קו הרכס ממזרח לכביש הצפון.
  • נכון לינואר 2003 קיים שילוט מסודר למדי של "איזי ריידר" וקק'ל למרבית אורך המסלול.
  • אחרי כשנים וחצי ק'מ הדרך מתחברת לכביש הצפון עליו נרכב דרומה כ 500 מ' עד שהדרך שוב מתפצלת שמאלה מהכביש. (אם פספסנו את הפנייה – לא נורא! אפשר להמשיך על הכביש עוד שניים וחצי ק'מ).
  • לאחר שני ק'מ של רכיבה על שאריות של תוואי ישן של כביש הצפון אנו מתחברים שוב לכביש הצפון ורוכבים עליו עוד 500 מ' עד לפנייה למוצב "שושן".
  • כאן אנו פונים שמאלה מזרחה (ישנו שילוט ל"שפן הסלע") על דרך שחורה שמתעקלת צפונה ומביאה אותנו במהרה לשפת המצוק.
  • כאן אנו פוגשים את סימון השבילים של שביל ישראל וממשיכים עליו צפונה.
  • מכאן מצפה לנו ירידה מהירה על דרך לבנה וכבושה היטב שנחצבה בקיר המצוק. הנוף מהמם אבל שווה לחכות עם הקפה עוד קצת.
  • אחרי קרוב לחמישה ק'מ של ירידה רצופה ותלולה, כשהטמפרטורה של המעצורים מתקרבת לרתיחה, הגיע הזמן לקפה.
  • במזלג השבילים שלפנינו פונים דווקא שמאלה – בטיפוס לכוון "שפן הסלע" שהוא אתר הסנפלינג של צוק מנרה.
  • למרגלות הצוק נערוך את הפסקת הקפה המסורתית ומי שרוצה להעלות קצת את הדופק יכול גם לתרגל סנפלינג.
  • אחרי הקפה חוזרים למזלג השבילים וממשיכים שמאלה – צפונה בירידה על תוואי שביל ישראל.
  • במזלג הבא ממשיכים שמאלה, דרך חורשה, ואחרי טיפוס קצר אנו נמצאים לרגלי אחד מעמודי התמך של הרכבל.
  • ממשיכים עוד ק'מ בירידה בשביל ישראל עד לחורשה בפאתיה המערביים של קרית שמונה.
  • מוסרים ד'ש להמוני בית ישראל הטרודים בניפוח המנגל ופונים בפניית פרסה ימינה לדרך עפר הנמשכת דרומה.
  • אחרי ק'מ אחד לערך אנו נכנסים שוב לחורשה וחולפים מתחת לכבלי הרכבל.
  • במזלג שבילים בלב החורשה פונים שמאלה וכאשר הגענו (כמעט) לקצה החורשה פונים שוב פניית פרסה שמאלה וממשיכים צפונה עד לאתר הרכבל התחתון.

תם ונשלם. למי שזה לא הספיק אפשר לעלות ברכבל שוב אבל לרדת, הפעם, בתחנה האמצעית, קצת מעל קיר הטיפוס של "שפן הסלע" ולרדת משם את מחציתו השנייה של המסלול בתוואי שונה במקצת מזה שרכבנו קודם לכן.

סה'כ אורך המסלול כ 18 ק'מ, מרביתם בירידה.