הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ביוגרפיה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

תומאס סטיבנס מסן פרנסיסקו החליט להקיף את העולם על אופניים. לא ביג דיל, נכון? רק שזה קרה בשנת 1884...
מאת:  ברוז' ש לאתר של ברוז' ש
24/7/2003, 00:43

                

   

תומאס סטיבנס, עיתונאי צעיר מסן-פרנסיסקו, החליט להקיף את העולם באופניים. סיפורים כאלה יש בשפע, אבל המיוחד במסעו רווי ההרפתקאות של סטיבנס הוא שהוא נערך לפני כמעט 120 שנה. בשנת 1884, ליתר דיוק.
וזו סיבה טובה להציץ באתר האינטרנט המפרסם את הכרך הראשון של מסעו: מסן פרנסיסקו לטהרן. בשביל הפרספקטיבה, אתם יודעים...
תומאס סטיבנס היה חבר במועדון האופניים של מסצ'וטס. כמו רוכבים רבים באותה תקופה, החליט סטיבנס לנצל את ההמצאה הטכנולוגית עד תום ולחצות את ארה"ב מחוף לחוף. כאשר סיים את הדרך מסן פרנסיסקו לבוסטון, החליט להמשיך את המומנטום ולחצות את העולם כולו. מחשבה מטורפת באותם ימים. מה גם שאף אחד עדיין לא ניסה זאת.
סטיבנס מסביר בספרו כי מרכיב ההצלחה החשוב ביותר הוא האמונה העצמית ביכולת להתגבר על מכשולים. עם המטען הפסיכולוגי הזה (וגם אוהל, מזרן דק, גרביים, חולצה אחת נוספת ומינימום ציוד הכרחי), יצא לדרכו ב-22 באפריל 1884, בשעה 08:00 בבוקר מליבה של סן פרנסיסקו למסע סביב העולם שיימשך כ-3 שנים.
תחילת המסע היתה כרוכה בחציית רכסי הסיירה-נבאדה שבארה"ב. חציית רכסים אלו אינה מלאכה פשוטה גם היום, וסטיבנס, שיצא מסן פרנסיסקו בדרכו מזרחה, לרוחב יבשת אמריקה הצפונית, כמעט ואינו מספר על הקשיים. מה שעשה לו את זה יותר מכל היה הנוף. "שום דבר, למעט כוח עיניו המוגבל של בן האנוש, לא מונע ממנו לבהות ארוכות בנוף. מראה פנורמי של מאות מיילים של הרים, עצים, חופים ואוקיינוס", הוא כותב. שום מילה על העלייה המפרכת. ברנש רומנטיקן חסר תקנה.
אגב עלייה מפרכת ודרכים משובשות – מדובר על אופניים מהזן שכבר נכחד לפני שנים רבות: גלגל קדמי ענק וכידון קטנטן. מושגים כמו שילדה מסיבי פחמן או בולמי זעזועים הם אפילו לא מדע בדיוני באותם ימים רחוקים. אף על פי כן, הצליח בימים מסוימים לגמוע 40 מיילים ויותר ביום רכיבה (ובדרכים משובשות).
גם תוואי ההתקדמות נעשה באמצעים טכנולוגיים מסורתיים – על-פי שמועות על שיטפונות בעיירה סמוכה, נהר שעלה על גדותיו, דרכים שנהרסו והפכו להיות בלתי עבירות ושאר רכילויות מקומיות. אם בארה"ב היה המצב נסבל, הרי שבהמשך המסע, במקומות שאינם מורגלים בדוברי אנגלית, הפך העניין למורכב עוד יותר.

עטיפת הספר. שווה, בעיקר בזכות הפרספקטיבה...
עטיפת הספר. שווה, בעיקר בזכות הפרספקטיבה...


בהמשך הדרך חצה את מדבר נבאדה, תוך מפגשים מרתקים עם אינדיאנים ושאר כפריים מקומיים. חציית המדבר היוותה אתגר מתסכל מאחר ובמקומות רבים עברה הדרך בחול עמוק שלא איפשר רכיבה. ארבעים מייל של חול וסלעים, בלי מקורות מים או צמחייה.
בחודש אוגוסט של אותה שנה הגיע לבוסטון, שם עשה את החלטתו החשובה: הקפת העולם כולו. הדרך לניו-יורק היתה קלה יחסית, ולאחר שנה מתחילת המסע עלה על ספינה שהובילה אותו לליברפול, אנגליה.
לאחר התמודדות עם מזג האוויר האנגלי ההפכפך, שט במעבורת לצרפת, וממנה חצה את היבשת לכיוון מזרח: גרמניה, אוסטריה והונגריה, בעודו עובר בין ערים מודרניות וכפרים נידחים בצד הדרכים הלא סלולות.
משם לסלובניה, סרביה, בולגריה, רומניה ועד טורקיה. תוך כדי חציית טורקיה, על המנטליות האוריינטלית שלה, מתאר סטיבנס סצינות משעשעות של חוסר תקשורת, ביורוקרטיה מסורבלת, התמודדות עם גנבים מקומיים ומאכלים שלא הכיר מעולם. וכמובן – חיות מסוג חדש: גמלים למשל.
מטורקיה הגיע לארמניה, כורדיסטאן ופרס. כעיתונאי, מעניק סטיבנס במה נרחבת לתרבויות, מפגשים עם אנשים (חיוביים ברובם) וסיפורי דרכים. החלק הטכני של הרכיבה מקבל מקום שולי. למרות עובדה זו (ואולי דווקא בגללה), שווה להציץ בכרך הראשון של יומן המסע שלו, שתיאר את הדרך מסן פרנסיסקו לטהרן. אם נשאר לכם כוח, עיברו לכרך השני: מטהרן ליוקוהומה (יפן). ומי שרוצה לרכוש את הספר כולו – מוזמן (רק זיכרו שמדובר באנגלית של פעם).

קריאה נעימה!

 

 
 לורי קופנס...
לורי קופנס לורי קופנס - הישגים תוצאות ומטרות להמשך
 שלושה ראיונות, שלוש אלופות וכתבה אחת...
שלושה ראיונות, שלוש אלופות וכתבה אחת שלושה ראיונות עם שלושת הראשונות במרוץ סדום להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של ברוז' ש...
 לתצוגת פורום
מסביב לעולם בשלוש שנים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 25/7/2003 :07:24 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  תרגום


[ ]
לפרסום זה יש: 1 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 22    דרוג כללי: 4.09

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות