הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

על אופני Gary Fisher Race Day Procaliber, שתכנן ג'רמי הורגן-קובלסקי, אלוף מרוצי הקרוס קאנטרי האמריקאי
קרדיט: מערכת MBA, קליפורניה
הועלה על-ידי: 
איל  לאתר של איל
7/2/2007, 07:56

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.



בתקופת הפגרה האחרונה החל אלוף מרוצי הקרוס קאנטרי האמריקאי, ג'רמי הורגן-קובלסקי, בתכנון האופניים האלה. כמאמין גדול בזנב-קשיח, הציב לעצמו ג'רמי שתי מטרות עיקריות: משקל האופניים לא יעלה על 10.5 ק"ג, והשיכוך האחורי צריך להיות יעיל בהעברת הכוח כמו באופני ה-Gary Fisher Big Sur איתם ניצח בתחרויות. בהמשך, שירטט ג'רמי טיוטה ראשונית של פלטפורמת ה-Race Day החדשה של גארי פישר.

מיועד לסוג רכיבה שמרגישה טוב במיוחד מחוץ לאוכף ובזמן מאמץ קשה
מיועד לסוג רכיבה שמרגישה טוב במיוחד מחוץ לאוכף ובזמן מאמץ קשה

 ג´רמי מתכנן האופניים 

ג'רמי הוא אדם צנוע ושקט, וכך גם העיצוב שלו. עבורו, אין צורך ביותר מ-3 אינץ' מהלך כדי לזכות באליפויות לאומיות ועולמיות; ציר יחיד מספיק. שיהיה גדול ורחב וממוקם ממש בקדמת הציר המרכזי. ציר המתלה ימוקם בגובה החלק העליון של גלגל השיניים האמצעי. מיקום זה ינעל את השיכוך בדיווש בעלייה בהילוך הנמוך, ויפיק תנועה יציבה בהילוך בינוני. אולם בדיווש בגלגל השיניים הגדול, יישאר השיכוך חצי-פעיל ברכיבה מעל מהמורות.

האם ג'רמי גילה מחדש את מתלה הציר-היחיד?

אין ספק שכן. כבר שנים שחברות כמו Cannondale, Santa Cruz ו- Haro מנצחות מרוצים באמצעות תכנון דומה. ציר יחיד היא שיטת מתלה כמעט מושלמת לרכיבת קרוס-קאנטרי. הדיווש טוב במיוחד הודות לנקודת ציר המתלה הגבוהה. מיקום ציר המתלה באופניים הוא קדמי יחסית, וכך מעביר יותר ממשקל הרוכב לכיוון השיכוך האחורי, בעמידה או בעת הישענות לאחור. כאשר משקל הרוכב נמצא מעליו, המתלה נשאר פעיל ככל האפשר בבלימה בירידה.

האם מגיע לג'רמי תואר בהנדסה?

לשלדת ה- Procaliber צינורות מרשימים מסדרת 6000 המעוצבים בשיטת ה- Hydroform(עיצוב באמצעות נוזל הידראולי), ציר זרוע מתלה מחושל וחזק, דרופאאוטים מחוררים וקלים, תושבת בולם אחורי בצורת עצם-משאלה (מעין צורת V) וצינור עליון בעיצוב המזכיר שעון-חול. ייתכן וג'רמי אף ביקש את הריתוכים העבים למדי.

חיבור הכבלים לצינור התחתון נראה נקי. מסיבה כלשהי, נשאר חיבור כבל נוסף בחיבור בין הצינור העליון וצינור הראש. לשלדה בגודל מדיום משקל מכובד של 2.09 ק"ג, ומחירה עומד על 2,200 דולר. 
בונוס תוצרת Bontrager

רכיבי הקרבון בסדרת ה- Race Liteשל חברת Bontrager פשוט נהדרים. לכידון הרייזר העבה צורה מושלמת, ותפס המסילות שבמוט האוכף מעוצב בצורה מבריקה. סטם קרבון, מסוג Bontrager Race XXX Lite, מהווה בונוס נחמד. אפילו אוכף ה- Bontrager Race Lite Lux בולט ביופיו.

ג'רמי אוהב להשתמש בקראנק מצומצם בעל זוג גלגלי שיניים, ולפעמים אף גלגל שיניים אחד בלבד. לכן, כשביקש עובי ציר מרכזי ברוחב 6.86 ס"מ, בדומה לאופני כביש, זה בדיוק מה שקיבל. תומכות השרשרת המוגבהות נותנות מספיק מקום לתנוחת רכיבה מכונסת וצרה. באופני הרים הסטנדרט המקובל הוא ציר מרכזי רחב יותר, בגודל 7.37  ס"מ.



 העבודה של ג´רמי עומדת למבחן 


לא מפתיע שג'רמי הורגן-קובלסקי, זוכה אליפות אופני-ההרים האמריקאית (NSMB), שמר על גיאומטריית הג'נסיס עטורת השבחים של גארי פישר. צינור עליון באורך נדיב של 60.7 ס"מ בשילוב עם סטם קצר באורך 9 ס"מ וכידון רחב בגודל 65.5 ס"מ. התוצאה הסופית היא שלדה ששומרת על ישיבה נורמלית. גיאומטריית הג'נסיס (או הגיאומטריה החדשה של ג'רמי) מרחיקה למעשה את צינור הראש מעט, וכך מונעת מהרוכב מלהכביד על הגלגל הקדמי במהירויות גבוהות בכלל ובירידות בפרט. החלק הקדמי של האופניים מדלג על מהמורות ומתמרן טוב יותר בקטעים טכניים.

הרוכב נשאר לחלוטין במרכז האופניים, ויכול בקלות להעביר את משקלו לכל אחד מהגלגלים. סטם קצר יותר, כמו בדגם ה- Procaliber, מתמזג טוב יותר עם כידון הרייזר הרחב. בסינגלים, הגארי פישר הם מהטובים שבאופני מרוצי הקרוס-קאנטרי. ההיגוי מדויק בעליות, בדיווש, או בירידה. התנוחה על הכידון נוחה, רחבה ומרחיבת-חזה, ומאפשרת לרוכב לעשות את שלו ביתר יעילות.

האם שלושת האינצ'ים של ג'רמי מספיקים?

בסופו של דבר, מצאנו את עצמנו רוכבים רוב הזמן עם הבולם במצב פתוח עם מערכת ה- Platform Plus של Manitou. בדיווש, התחושה מוצקה אך סופגת את רוב המהמורות שמאטות אופני זנב-קשיח. כאשר מעבירים את מערכת S-Type למצב פעיל, הבולם כמעט וננעל לגמרי.

עם בולם פתוח, לעולם לא יחפש הרוכב עוד מהלך פרט לירידות תלולות, מדורדרות וקשות לשליטה. במקרים כאלה, מגלים את החיסרון שבמהלך שלושת האינצ'ים, ורכות הרכיבה על הציר היחיד נעלמת תחת בלימה חזקה.


עיצוב מתלה צנוע יותר, עם פחות צירים, מהלך מקוצר והרבה תנועה קדימה
עיצוב מתלה צנוע יותר, עם פחות צירים, מהלך מקוצר והרבה תנועה קדימה

 המאפיינים הייחודיים בעיצוב של ג´רמי 


1) הרוחב הרשמי של 2.25 ו-2.20 אינץ' של צמיגי ה-Jones XR התגלה, אחרי מדידות בפועל, כ-2.10 ו-2.00 אינץ'. הדבר מתברר דווקא כעובדה חיובית כשמדובר באופני תחרויות קרוס-קאנטרי.
2) אם כך, מדוע לשים צמיג אחורי המציין כי מבנה הקוביות צריך להיות מכוון לאחור? (התחפרות בעפר על-מנת להשיג עוד אחיזה). מתחרים ירצו דווקא להפוך את הכיוון על-מנת לקבל דיווש קל יותר.
3) אם יש לך מערכת טיובלס של Stan, מדוע לשים פנימיות בגלגלי טיובלס? עם הפנימית בפנים, קשה להרכיב את הצמיג על הגלגל.
4) האופניים שוקלים 11.84 קילוגרמים. משקל כבד מדי לאופני מירוץ שעולים קרוב ל-4,000 דולר.
5) מערכת ה- Motion Control על מזלג ה- RockShox פועלת היטב ונפטרת מהצורך בנעילת בולם מהכידון. הכבל הנוסף ומנגנון הנעילה מהכידון רק מוסיפים משקל ומורכבות.

 


 הנשק החדש של ג´רמי 

האופניים האלה יכולים להיות נשק מרוצי הקרוס קאנטרי האולטימטיבי שלך. ייתכן וג'רמי באמת פספס את היעד בעניין המשקל, אך שאר האופניים הם חיית מרוצים מלידה.

3 אינץ´ מספיקים: יש  יותר ממספיק כדי להאכיל אבק את רוכבי הזנב הקשיח
3 אינץ´ מספיקים: יש יותר ממספיק כדי להאכיל אבק את רוכבי הזנב הקשיח

 נתונים טכניים 

מחיר: 3850 דולר (כפי שנבחן)
ארץ ייצור: ארה"ב
משקל: 11.84 ק"ג
גודל השלדה שבחנו: 17.5 אינץ' (מדיום)
גובה ציר מרכזי: 12.2 אינץ'
אורך תומכות שרשרת: 16.3 אינץ'
אורך צינור עליון: 23.9 אינץ'
זווית ראש: 70 מעלות
זווית צינור כיסא: 72 מעלות
גובה Standover: 30.5 אינץ'
בסיס גלגלים: 42.7 אינץ'
מהלך אחורי: 3 אינץ'
מהלך קדמי: 3.1 אינץ'
חומר השלדה: אלומיניום
בולם קדמי: RockShox Sid World Cup
בולם אחורי: Manitou S-Type SRL
חישוקים: Bontrager Race Lite Disc
צמיגים: Bontrager Jones XR  (2.25 \ 2.20 אינץ')
נאבות: Bontrager Race Lite Disc
מעצורים: Avid Juicy 7
ידיות מעצורים: Avid Juicy 7 
קראנק:  Bontrager Race X Lite Carbon GXP
ידיות הילוכים:  SRAM X.O Trigger
מעביר קדמי: Shimano XTR
מעביר אחורי: SRAM X.O
גלגלי שיניים: Bontrager Race X Lite (44/32/22)
קסטה: SRAM PG 990 9-speed (11-34)
פדלים:  Shimano M520 (לא כלולים)

קרדיט: מערכת MBA, קליפורניה
 
 GT DH-i 2007: הזמן רץ...
GT DH-i 2007: הזמן רץ אם אתה רוצים אופניים שיעשו יותר מאשר לטוס במהירות לא אנושית במורד ההר, GT מייצרים אופניים ממש בשבילכם להמשך
 מחזירים עטרה ליושנה...
מחזירים עטרה ליושנה אופני Santa Cruz Superlight משלבים אלגנטיות וקסם. הסיפור האמיתי להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איל ...
 לתצוגת פורום
האופניים שזכו לאמונו של אלוף
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 23    דרוג כללי: 3.34

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות