הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בחו"ל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי

הכי קרוב שאפשר לאלוהים
קרדיט: לקדוש ברוך הוא שעיצב וברא את הנופים המדהימים האלו...
הועלה על-ידי:
ליאור לביד לאתר של ליאור לביד
23/5/2007, 02:30
מנוחת בוקר אל מול ההרים הדרום מערביים העוטפים את עמק קטמנדו

פרולוג
שמעתי על אפשרויות הרכיבה בהימלאיה כבר לפני שנים רבות, אך רק לפני כשנה בדיוק, כשהחלום על טיול תרמילאים גדול ומקיף בהודו ונפאל החל קורם עור וגידים היה ברור לי שאשלב טיול אופני הרים בדרך זו או אחרת בטיול הגדול...
היעד שנבחר (די בטבעיות), היו הרי ההימלאיה הנמוכים המקיפים את עמק קטמנדו שבנפאל.

נפאל על קצה המזלג
ממלכת נפאל שבהרי ההימלאיה הגבוהים, היא מדינה של נופים אלוהיים, של מקדשים עתיקי יומין ושל מסלולי הליכה ורכיבה ! מן היפים בעולם.
זוהי מדינה ענייה מאוד במובן הכלכלי, אך עשירה מאוד באוצרות תרבות וטבע.
נפאל משתרעת על מצוקי ההימלאיה הדרומיים, דחוקה בין טיבט מצפון לבין הודו מדרום. בכל הקשור לרוחב ולאורך אין היא אלא עוד מדינה קטנה, אך באשר לגובה - אין לה מתחרים. בנוסף לרכסי ההרים שבה, יש בנפאל גם מישורים נרחבים בדרום, עמקים פוריים במרכז ורמות מדבריות בצפון.
האקלים בנפאל מונסוני טיפוסי, בן שתי עונות:
העונה היבשה (אוקטובר עד מאי) והעונה הגשומה (יוני עד ספטמבר).
הטמפרטורות משתנות בהתאם לגובה פני הקרקע, אבל מאי ויוני הם בד"כ החודשים החמים ביותר ודצמבר וינואר הקרים ביותר. מזג האויר הוא משתנה חשוב מאוד בהחלטה מתי לבקר בנפאל. אוקטובר-נובמבר, תחילתה של העונה היבשה, הם החודשים הטובים ביותר בשנה: מזג האויר נעים, האויר נקי, הראות מושלמת והארץ ירוקה בעקבות המונסון שזה עתה חלף עבר לו. מרץ-אפריל, סיומה של העונה היבשה, היא התקופה השנייה הכי טובה: הראות פחות טובה בגלל האבק, אבל מזג האויר חמים ורבים מפרחי הבר של נפאל נמצאים בשיא פריחתם.

ילדון נפאלי זוכה לאמבטיה בגיגית על אם הדרך

פרטים טכניים והתארגנות
הפלוס הגדול בטיול אופניים במזרח הרחוק לעומת אירופה וארה"ב, בא לידיי ביטוי בשני אופנים מהותיים:
1. תקציב - במזרח הרחוק הלינה בכל מקום אליו תגיעו (במיוחד באזורים כפריים) זולה בצורה ניכרת מעלותה באירופה וארה"ב
2. ציוד - עקב כך שהלינה זולה מאוד וזמינה מאוד באזור זה של העולם, אין צורך להצטייד בציוד קמפינג (אוהל ושק"ש) אלא פשוט רוכבים כל יום כמה שרוצים ועוצרים לישון איפה שרוצים, בעוד ברוב הטיולים באירופה וארה"ב זהו ציוד הכרחי. מה שאומר שבטיול אופניים במזרח (במיוחד בטיול בעל סגנון רכיבה אתגרי- off road) הציוד ההכרחי אותו יש לשאת עמנו קטן משמעותית, הן בנפחו והן במשקלו - מה שמהווה גורם מכריע בהנאה מהטיול...
סוג הטיול שהראל (חברי) ואנוכי בחרנו הוא - טיול אופני הרים אתגרי.
עקב הפופולריות של ספורט רכיבת אופני הרים בנפאל (הן בקרב המקומיים, והן בקרב התיירים) ישנן מספר סוכנויות מקצועיות המתעסקות בארגון והובלת מגוון טיולי אופניים לכל רחבי המדינה ואף מחוצה לה...
סוכנויות אלו מציעות בנוסף את האופציה של השכרת אופניים, קסדה וציוד נוסף ללא ליווי והדרכה.
עקב כך שטיול אופניים זה היה חלק קטן (אך איכותי) מהטיול הגדול כולו, השארתי את אופניי האהובות (GIANT NRS 1) בבית הוריי בישראל, מה שהצריך אותי לשכור אופניים.
נקודת המוצא שלנו היה אזור הטאמל (Thamel), מרכז התרמילאים של קטמנדו בירת נפאל. לאחר שדגמנו את כלל סוכנויות האופניים באזור, בחרנו בסוכנות HMB
(HIMALAYAN MOUNTAIN BIKE) שהחזיקה ברשותה את האופניים האיכותיות ביותר שמצאנו באזור (אופני זנב קשיח מסוג FUJI OUTLAND עם מכלולי Shimano deore ומשכך קדמי של manitou), שהיו אגב מתוחזקות מאוד.
בנוסף קנינו מפה (המציינת ומדגישה את כל מסלוליי האופניים באזור) 1:50000 של האזור כולו (שם המפה - BIKING Around KATHMANDU VALLEY).
לבסוף קיבלנו "תדריך" מפורט על המסלול ואופיו, הכפרים שבדרך, וטיפים נוספים מפי אחד המדריכים בסוכנות האופניים.
יאלה לדרך...

היום הראשון, יום ב´ 23/10/2006
יצאנו מהטאמל צפונה בשעה 10:30, הדרך יורדת בצורה מתונה לעברו של Naya Bazar , ממשיכים ישר על אותו הכביש ומגיעים לגשר שמעל ל Bisnumati River (ק"מ 1 עד לגשר). מייד לאחר הגשר מגיעים לכיכר וממשיכים ישר לכיוון Balaju Park (ק"מ נוסף). מייד לאחר הפארק ישנו פיצול בכביש, הנתיב הימני מוביל לפאתי קטמנדו ולכפרים שמסביב ואילו הנתיב השמאלי המטפס דרך יער עד זהו ה High Way (שנראה בפועל כמו כביש צדדי סתמי ומוזנח בארצנו הקטנטונת...) שמוביל לרכס ההרים, ועליו עלינו. לאחר כ 4 ק"מ של טיפוס מגיעים לנקודת ביקורת משטרתית בשם Mudka Dhoka . כעת מתחילים להחשף נופים הררים מכל כיוון והרכיבה היא בין רכסים. לאחר כ 4 ק"מ נוספים של ירידה מתמשכת ומתונה מגיעים לעיירה בשם Tinpiple . בעיירה זו עצרנו להתרעננות שתינו ואכלנו מנת Noodle Soup . מעיירה זו מתחיל טיפוס בן 13 ק"מ בין כפרים הנמצאים על אם הדרך עד אשר מגיעים לצומת המורה לפנות ימינה לכפר בשם Kakani (כאן לנו את הלילה הראשון). מהצומת ישנו טיפוס תלול מאוד של 4.5 ק"מ עד לכפר עצמו.
סיכום יום : 27.5 ק"מ, 3 שעות רכיבה נטו (מהן שעתיים וחצי בעליה). כל הרכיבה היום היתה על כביש סלול.

פסגות ההימלאיה הגבוהות כפי שנראות מהכפר Kakani

היום השני, יום ג´ 24/10/2006
התעוררנו מוקדם בבוקר מפני שהיום זהו יום רכיבה ארוך ואתגרי (כמעט כולו בתוך יער עם שבילי 4*4 וסינגלים משופעים). לאחר ארוחת בוקר דשנה עלינו ל Shiva Temple (מקדש לאל שיווא הנמצא בפיסגת הכפר Kakani )לביצוע תצפית על הפסגות הגבוהות והמושלגות של הרי ההימלאיה הנמצאים מצפון. התצפית מנקודה זו היא אחת הטובות בנפאל כולה ולמעשה חלק נכבד מרצועת ההימלאיה הנפאלית נחשפת במלוא תפארתה מנקודה זו (המקומיים טוענים שביום עם ראות טובה ניתן להבחין גם באוורסט - ההר הגבוה בעולם). לאחר נשימה עמוקה והתרגשות עלינו על האופניים . התחלת הרכיבה היום היא ממש מאותה הנקודה (מהמקדש) לכיוון מזרח, לאחר עשרות מטרים עוזבים את הכפר ונכנסים לתוך היער ולאחר כ ק"מ רכיבה מגיעים לאכסנייה הנמצאת בכניסה הרשמית לשמורת Shivapuri .כעת הדרך מתפצלת לשניים: הדרך העליונה (הקצרה יותר) שכיוונה הכללי מזרח ומאופיינת בסינגל מישורי פחות או יותר והדרך התחתונה שכיוונה הכללי גם הוא מזרח ומאופיינת בסינגל משופע וטכני יותר. לאחר ברור קצר עם הנער המנהל את האכסנייה שהמליץ לנו לקחת את הדרך העליונה והקלה (כהגדרתו) החלטנו לבחור בדרך התחתונה (הגענו עד נפאל ויצאנו לרכיבה זו לא בשביל להתפנק ולבחור בפתרונות הקלים. מי יודע מתי נהיה פה שוב, אם בכלל...). הסינגל התחתון מתחיל לכיוון דרום ו 2 ה ק"מ הראשונים שבו לא בדיוק מתאימים לרכיבה ומאופיינים בעיקר בנשיאת האופניים על הכתף ורכיבה של 15 מ' לסרוגין (זהו חלק מצוקי של הדרך המאופיין בטיפוס על אבנים גדולות שלעתים חלקות). לאחר קטע זה הדרך פונה צפון מזרח והרכיבה מהנה וחלקה (במהלכה פרוס בפנינו כל עמק קטמנדו מדרום) ובמשך 8 ק"מ "תופרים" את הרכס מעלה מטה, אך המגמה הכללית היא עליה. בנקודה זו שתי הדרכים מתאחדות (גובה 1950 מ') וממשיכים ימינה (מזרח) הדרך היא מישורית למשך 2 ק"מ ואז פונה הדרך דרומה והופכת לטכנית וקשה (משופעת, סלעית וחלקה), לאחר כ 4 ק"מ הגענו לבסיס צבאי שדי נמצא באמצע שומקום (ממוקם על הרכס המשקיף לעמק - פשוט מיקום אדיר). אכלנו עוגיות וחידשנו מלאי נוזלים ויצאנו לדרך שהפכה רחבה ונוחה והמגמה היא ירידה בגובה לכיוון העמק . לאחר כ 3 ק"מ של רכיבה בדרך מדהימה ביופייה כשעמק קטמנדו כולו מתחיל "להיפתח" מולנו הגענו לנקודת ביקורת צבאית נוספת וכאן עלינו על כביש סלול ורכבנו במהירות עצומה בירידה חדה, תלולה ומפותלת עד
העיירה Budhanilkantha . העיירה נמצאת באחת הנקודות הצפוניות ביותר בעמק קטמנדו ושוכנת בגובה 1400 מ' (50 מ' מעל קטמנדו ו 500 מ' מתחת Kakani ).
לאחר ארוחת צהרים עשירה ותה חם יצאנו שוב לדרך והתחלנו בטיפוס עם הכביש המוביל צפונה ומתפתל דרך בתי העיירה, חזרה לשמורת Shivapuri . לאחר כחצי שעה של רכיבה איטית וטיפוס תלול הגענו לכניסה לשמורה והפעם היה עלינו לשלם דמי כניסה- 250 רופי נפאלי שהם בערך 15 ש"ח (זו הכניסה הרשמית לשמורה). ירדנו מהכביש ועלינו על שבילי היער שוב כשהמגמה היא עליה תלולה כשלפרקים היה עלינו לרדת מהאופנים ולדחוף אותם מעלה מיפני שהדרך היתה מסולעת ואגרסיבית מדי לאופני xc (וגם חלקה בקטעים תלולים). לאחר כשעה ורבע סיימנו עם העליה והתחלנו לדווש בירידה מתונה וארוכה מאוד לכיוון הכפר הקטנטן Mulkhaka שם תכננו ללון את הלילה. הירידה לוותה בנופים עוצרי נשימה של עמק קטמנדו מימיננו (מדרום) והיער הגבוה משמאלנו (צפון). במהלך הרכיבה מטה יכולנו להתחיל להבחין בשדה התעופה של קטמנדו ובעיר השלישית בגודלה בעמק Bhaktapur . לאחר כשעה ורבע הגענו לגשרון בטון העובר מעל ערוץ נחל וממנו המשכנו כרבע שעה נוספת עד לכפר. ממש כ ק"מ לפני הכניסה לכפר היה עלינו לשאת את האופניים מפני שהדרך קרסה לכיוון הערוץ ועושה רושם שזה לא מזיז לאף אחד (קצב החיים באזור זה של העולם בכלל ובנפאל בפרט שונה לגמריי).
בזמן ההמתנה לארוחת הערב לקח הראל יוזמה ושתף את אופנינו שהיו מכוסים בכמות גדולה של בוץ ולאחר שהתייבשו שימן אותם ע"מ שיהיו מוכנות לרכיבה למחרת.
סיכום יום : עד הפסקת הצהריים 32 ק"מ (3 שעות) ועד חניית הלילה 12 ק"מ נוספים (שעתיים). סה"כ 44 ק"מ (5 שעות רכיבה נטו)

הראל על רקע ערפילי הבוקר שמעל לעמק קטמנדו

היום השלישי, יום ד´ 25/10/2006
קמנו מוקדם בבוקר (5:30) מיפני שידענו שלפנינו היום הקשה ביותר בטיול. יצאנו עם עלות השחר אל הדרך לכיוונו של הכפר הקטן Chisapani . מיד על ההתחלה הדרך החלה מטפסת מעלה. לאחר כ 8 ק"מ ושעתיים של טיפוס קשה מפותל וטכני בהם טיפסנו 500 מטר גובה ל2300 מטר (Mulkharka נמצא בגובה 1800 מ') הגענו לצומת קטנטנה עם שלט קטנטן (Chisapani שמאלה, Nagarkot ימינה) . המשכנו שמאלה ובמשך שעתיים וחצי תפרנו את הרכס מעלה מטה, כשהירידות פשוט חדות תלולות וקשות עקב מדרגות סלע ודרדרת. באחת מהירידות הראל הוביל ואיבדתי קשר עין איתו כשהגיע לעיקול, מיד כשסיימתי אני את העיקול ונשאתי את מבתי קדימה הייתי המום לנוכח העובדה שכמה עשרות מטר ממני הוא שכב על האדמה שהאופניים ספק לצידו ספק עליו... התקדמתי לעברו ועוד לפני שהוא הספיק להסביר לי מה קרה יכולתי לנחש, מיפני שכ 6 מ' לפני המקום בו הוא שכב היתה מדרגת סלא ועליה סימן של חריקת צמיג... מתברר שמדרגה זו הפתיע אותו קלות והוא פשוט התעופף עם האופניים מרחק של כמעט 6 מ' ואז פגש את האדמה. למזלנו הארוע הסתיים ללא פגע מלבד כמה שריתות ומכות יבשות (לך תזעיק עזרה וחילוץ במדינה זו ועוד באזור שכוח האל בו היינו באותם רגעים). לאחר כ 10 ק"מ הגענו ל Chisapani אכלנו צהריים ונחנו כ 45 דקות מפני שהיינו מותשים. לאחר המנוחה שמנו פעמינו חזרה לעבר אותה הצומת. יש לציין כי הדרך חזרה שאופיינה בעליית גובה של 200 מ' היתה קלה יותר ומהירה יותר לאחר המנוחה והארוחה הבריאה וכי הנופים היו פשוט נפלאים (כעת נחשפנו לעמקים נסתרים ולחלק המזרחי של שדרת ההימלאיה הנפאלית). כשהגענו לצומת המשכנו ישר לכיוון העיירה Nagarkot (מפורסמת כעיירת נופש עם מלונות איכותיים ובתצפית המדהימה על הריי ההימלאיה) שם תיכננו להעביר את הלילה. מיד לאחר שחלפנו על הצומת הדרך הפכה לסינגל פשוט עוצר נשימה. בחלקו הראשון היה עלינו לשאת את האופנים במקטעים מסויימים עקב כך שהיה מאוד תלול וצר אך בקילומטרים הבאים הפך להיות אחד מהסינגלים המרשימים ביותר עליהם רכבתי מאודי. לאחר כ 3 שעות נוספות של רכיבה בין כפרים ציוריים הגענו עם רדת החשכה לעיירה, תשושים אך מרוצים. מיהרנו לאכול ארוחת ערב להתקלח וללכת לישון מיפני שתכננו לקום ב 4:00 בבוקר ע"מ להשקיף על הריי ההימלאיה עם הזריחה.
סיכום יום : 42 ק"מ (8.5 שעות רכיבה נטו)

אני בעליה הקשה מיד ביציאה מ Mulkharka

היום הרביעי, יום ה´ 26/10/2006
קמנו ב 4:00 בבוקר ע"מ לראות לצלם ולהתלהב מהריי היהמלאיה בזריחה. לאחר מכן חזרנו לישון לשעה נוספת מיפני שידענו שיום קל לפנינו. לאחר ארוחת הבוקר עלינו על אופנינו כשחיוך גדול מרוח על פנינו לנוכח העובדה כי אנו מתחילים את היום עם רכיבת דאון היל של 21 ק"מ מ Nagarkot השוכנת בגובה 1900 מ' ל Bhaktapur השוכנת בגובה 1400 מ'. הרכיבה כולה היתה על כביש שעבר בתוך יער ירוק בשלל גונים, שעמק קטמנדו כולו חשוף למרגלותינו ממערב. לאחר כשעה(בה גם עצרנו לצלם ולנשום את הנוף) הגענו ל Bhaktapur, עצרנו להציץ בכיכר Durbar העתיקה והמפורסמת (בעיקר בארכיטקטורה שבה), אכלנו תפוח ענק אדום ועסיסי (חבל לכם על הזמן - אין כאלה בארץ) והמשכנו מערבה לכיוון שדה התעופה של קטמנדו.
מיד כשחלפנו על ש"ת פנינו דרומה לכיוון העיר השניה בגודלה בעמק - Patan ומשם לאחר מנוחה קלה המשכנו דרך הגשר שמעל נהר Bagmati (הנהר החוצץ בין שתי ההרים) חזרה לטאמל שבקטמנדו.
תם ונשלם טיולנו הקסום

אני במהלך הדאון היל לעבר Bhaktapur

אפילוג
אז מה היה לנו ?
מסלול מאתגר עד מאוד במגוון סגנונות רכיבה- כביש, שטח (שבילי 4*4 , שבילים אגרסיבים, סינגלים), דאון היל...
ארבעה ימים של רכיבה עם אדרנלין גבוה סביב אזורים יפים, נופים מדהימים ודרך יערות וכפרים מבודדים, וכמובן תצפיות מכל הכיוונים על שרשרת הרי ההימלאיה...
אבל הכי חשוב חדוות הרכיבה בטבע באשר הוא שבאמת מרוממת את הרוח ועושה טוב על הנשמה !

הראל באחת העליות  בדרך ל Chisapani
הראל באחת העליות בדרך ל Chisapani

קרדיט: לקדוש ברוך הוא שעיצב וברא את הנופים המדהימים האלו...

חופשת אופניים בלה-פלמה...
חופשת אופניים בלה-פלמה גן העדן הוולקני באיים הקנריים (או: האי המשופע בעולם – איך בכלל רוכבים שם?) להמשך
 4 שבועות בצרפת (חלק שני)...
4 שבועות בצרפת (חלק שני) מאביניון עד פריז להמשך

לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של ליאור לביד...